Keoma.

20. marts 2007 af Henrik Andersen

Keoma. billede

Franco Nero er benhård som halvblodsindianeren der må tage kampen op imod sit eget kød og blod i denne klassiske spagetti western.

Keoma (Franco Nero) er halvblodsindianer, og som barn eneste overlevende efter en massakre på hans stamme. Han bliver forsøgt integreret i en familie, men de 3 nye halvbrødre kan ikke tåle, at der er kommet en halvblods indianer i deres familie. De tæsker og driller ham, og sår frøet til et had, der skal følge Keoma op igennem hans voksne liv.
Som voksen kæmper Keoma i borgerkrigen, og da han efter lang tids fravær vender hjem til hans by er den total forandret. Det er den kyniske Mr. Caldwell der nu styrer byen, godt hjulpet af Keomas 3 halvbrødre. Byen er ramt af pest, og Caldwell isolere de ramte i en gammel mine, hvor de får lov til at rådne op. Men Keoma redder en gravid kvinde fra pestlejeren, og snart får han Caldwell på nakken. Han tolererer nemlig ikke, at nogen blander sig i hans planer. Keoma får heldigvis lidt støtte og hjælp af sin gamle far, og hans nu frisatte slave George. Snart ender det hele i et gigantisk shoot out i byen, hvor de 3 står alene imod Caldwells mange slyngler. Men overmagten er for stor, og Keoma bliver overmandet. Som en anden Jesu på korset bliver Keoma bundet op på et stort vognhjul på byens torv. Imens forsøger hans brødre at overbevise indbyggerne i byen om, at de skal overtage byen, efter Caldwells pludselige død. Heldigvis får Keoma hjælp fra uventet kant, og nu begynder en duel imellem Keoma og hans 3 brødre, og de gamle familie uoverensstemmelser blusser op i lys lue. Keomas oversavede jagtgevær spreder snart retfærdighed i den splittede familie.

Franco Nero der spiller den viljestærke Keoma har før lagt navn til en western legende. Han spillede nemlig hovederollen som Django i filmen af samme navn. Franco Nero har endvidere medvirket i et hav af film. Blandt andet The fifth cord, The mercenary, Companeros, Jonathan of the bears og den lidt fjollede Cry, Onion!
Franco Nero er godt nok ingen Clint Eastwood, men hans næsten lige så vejrbidte og hårde ansigtsudtryk, rammer stilen i de klassiske spagetti westerns perfekt. Hans stålfaste blik kan fastfryse selv den mest hårde bandit, som hvis han så i øjnene på Medusa. Franco Nero er virkelig god i rollen som halvblodsindianeren Keoma, der må ty til hårde midler for bare at overleve i hans søgen efter meningen med hans eksistens på jorden, og selvom han godt nok var sej i Django, er han som Keoma om end endnu bedre. Måske fordi Keoma er en mere udviklet og gennemtænkt karakter end Django.

Instruktøren bag dette helstøbte og brutale mesterværk er Enzo G. Castellari. Castellari skriver sig med Keoma ind i western genren med store stilistiske og brutale bogstaver. Keoma er et filmisk mesterværk der er fyldt med finurlige kameravinkler og blændende flotte indstilninger, og overgange imellem nutid og fortid. At han har fået et rygte som Italiens svar på Sam Peckinpah, kan sagtens forstås når man ser Keoma. Den er nemlig, som i mange af Peckinpah’s film, fyldt med brutale nedskydninger, smukt gengivet i slowmotion.

Musikken i Keoma er lidt anderledes end den man plejer at få serveret i den klassiske spagetti western. Det er Guido og Maurizo de Angelis der har komponeret den, og lydsiden prydes af en del sange der passer til historien. Disse sange fremføres af en lidt skinger kvindestemme og en dyb mande stemme der leder tankerne hen på sangeren Leonard Cohen. Dette er en smags sag om man kan lide det eller ej, men denne anmelder finder det ret charmerende, og syntes det virker godt ind i denne i forvejen lidt skæve historie som Keoma er. Musikken/sangene bliver brugt filmen igennem og det er kun i det endelige opgør imellem Keoma og hans brødre, at det byttes ud med noget andet. I klimakset hører nemlig kun vindes suses og en fødende kvindes smerte skrig. Dette virker meget stærkt, og gør scenen meget intens.

Keoma har mange scener, der bliver siddende på nethinden, lang tid efter man har set den første gang. Den dommedags agtige historie er fyldt med bibelsk symbolik, krydret med bjergtagende naturoptagelser, og stilistiske slowmotion nedskydninger. Således er det til denne anmelders store glæde, at AWE har valgt at sende den ud på Dansk DVD, og til og med i en finere version, end dem der igennem årene har været vist i Dansk Tv. Det er derfor med stille rystende hånd, at denne fine DVD version kan blive byttet ud med den slidte VHS kopi, optaget fra fjernsynet for mange år siden.
For DVD versionen af Keoma skal have en plads i western samlingen imellem Sergio Leones: Once upon a time in the West og Sam Peckinpah’s: Den Vilde Bande. Der fortjener den at stå, og det er der, den høre hjemme. For Keoma er en fin blanding af Leones smukke og stilistiske billeder, tilført noget af Peckinpah’s brutale virilitet og rå voldsomhed. En ægte Spagetti western af bedste kvalitet.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet på Keoma er kort men godt. Det er muligt at se Trailer til Keoma og til andre udgivelser fra AWE.
Desuden er der et slideshow med billeder fra filmen og mulighed for at læse filmografier for instruktør og hovedrolle indehaver.
AWE har også fået eneret på et interview med instruktøren Enzo G. Castellari.
Som på alle andre AWE udgivelser følger der en 8 siders booklet med, hvor man kan læse om filmen og se billeder og plakater. Dette er veludført og en rigtig god lille ting, for både nye og gamle fans.
Endnu engang har AWE serveret noget spændende ekstramteriale, og der er blevet nusset omkring cover, Booklet og tryk på selve DVD’en. Det er sådan en DVD film skal præsenteres, (hvilket mange andre Danske DVD udgivere kunne lærer meget af) og så endda udsendt til en lille 100 krone seddel.

Samlet karakter for ekstramaterialet må blive 4 stjerner ud af 6 mulige.

Lydformatet er Dolby Surround 2.0 (stereo), og de smukke billeder kan nydes i deres
oprindelige tiltænkte version, nemlig CinemaScope 2.35:1 Anamorphic Widescreen 16:9. AWE’s udgivelse står meget flot og billedet er skarpt, så man kan med rette sætte sig tilbage og nyde de prægtige scenerier man bliver præsenteret for i filmen.
Det er muligt at se Keoma med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.

Denne DVD udgivelse er venligst udlånt af Voices Music & Entertainment.

Titel: Keoma