Killer Deadline (VHS)

26. maj 2003 af Jesper Skovlund

Killer Deadline (VHS) billede

Det begynder som en eksistentiel krimi a la Jean-Pierre Melville men så...

Killer Deadline der havde biografpremiere med titlen Emmett´s Mark er en såkaldt amerikansk independent film, altså produceret "udenfor" Hollywood, og det er instruktøren Keith Snyders debutfilm. Filmen er mærkelig anonym, nok afdæmpet men uden at blive intens. Snyder har ellers haft fine muligheder for en bemærkelsesværdig film; nemlig en god historie og nogle rigtig gode skuespillere.

Emmet er en ensom politimand der pludselig får at vide, at han lider af en dødelig sygdom der giver ham ganske kort tid at leve i. I sin ensomhed nægter han at se sygdommen i øjnene og ser derfor en udvej i gennem en ukendt mellemmand at hyre en endnu mere ukendt lejemorder til at slå sig ihjel. Da det imidlertid viser sig, at man på hospitalet har byttet om på sygejournalerne og han derfor ikke længere er dødeligt syg, står Emmett i et slemt dilemma.
Emmetts ambitioner er dobbelte, på den ene side vil han have afsluttet en serimordersag han har knoklet med i lang tid uden at komme videre, på den anden side skal han have afblæst mordet på sig selv. Begge sager kræver, at han finder morderen. Efterhånden som handlingen tager form løber de to sager sammen. Især i oplægget, de indledende scener tegnes der fine portrætter og sammen med de anonyme storbybilleder lægges der op til en thriller der tør sige noget eksistentielt. Lidt a la den franske mesterinstruktør Jean-Pierre Melville i 60´erne.

Desværre løber sagerne også så godt og grundigt sammen for instruktøren, at han ligesom Emmett har meget svært ved at klargøre, hvad der egentlig sker og hvorfor. De spændende betydninger om dødens komme til enhver når som helst, hvad der gør at man kæmper for livet uanset hvad, og hvad er det gode liv, udvikles næppe, ligesom thrillerens ydre spænding - når Emmett at opklare sine sager og derved vinde både livet og hæder og ære - nærmest daler filmen igennem. Synd er det for den debuterende instruktør, for der er fine præstationer af Scott Wolf, Tim Roth og Gabriel Byrne. Forholdet mellem Tim Roths afdankede lejemorder og Gabriel Byrnes mystiske mellemmand smager af meget mere end de få velturnerede scener de har sammen. Ligesom Tim Roths store interesse i sit offer sagtens kunne bære mere fordybelse. Man sidder til sidst tilbage med en fornemmelse af, at var filmen blevet klippet klarere kunne meget være reddet. Og kan kun håbe at instruktøren Keith Snyder ´gets a second chance´.

Titel: Killer Deadline
Original Titel: Emmett´s Mark
Premieredato: 11. juni 2003