Manuskriptforfatter Kim Fupz Aakeson boede engang overfor en kinagrill. Han undrede sig over, hvad de aktive kineserne mon lavede efter lukketid, og han fik idéen til en kærlighedshistorie om en dansk mand, en kinesisk dame og et proformaægteskab. Filmen har premiere i dag, fredag.
Bjarne Henriksen spiller den midaldrende blikkenslager Keld Decker (med kinesisk accent Kæle-dægger), der befinder sig i sit livs krise. Konen Rie (Charlotte Fich - Ingrid fra Rejseholdet) forlader den i forvejen apatiske og livstrætte mand.
Kelds første projekt er at få noget at spise, og han slæber sig ned på hjørnet til den lokale kinagrill. Snart er han stamgæst, der sludrer lystigt med den hyggelige resturantejer Feng (Lin Kun Wu), mens Keld spiser sig igennem samtlige 22 retter på menukortet.
En dag beder Feng om hjælp. Både til at fikse restaurantens inferno af sammenfiltrede, lækkende rør og til at sikre hans smukke søster Ling (Vivian Wu, kendt fra "The Pillow Book") opholdstilladelse i Danmark med et proformabryllup.
Fristet af eventyret og af 25.000 kr. slår Kjeld til. Men hvad der startede som en praktisk løsning på den kinesiske families problem udvikler sig snart til en kompliceret romance på trods af sprogbarrierer, kulturforskelle og immigrationsmyndigheder.
Kærligheden blomstrer over soyarullerne og sursød-retterne, som Ling serverer for Keld hver aften, men pludselig banker ekskonen på døren til det dansk/kinesiske formalitetshjem. Typisk! Netop som den danske kinamand har lært at sige "jeg elsker dig" på kinesisk, vil hun tilbage. Keld må tage et valg - og det gør han så.
Både manuskriptforfatteren og instruktøren Henrik Ruben Genz er et par erfarne drenge. Aakeson har skrevet manus til en god håndfuld succesfulde danske spillefilm som f.eks. "Den eneste ene", "Hannibal og Jerry", "Små ulykker" m.fl. "Kinamand" lever desværre ikke op til samme standard, som de her nævnte film.
For det første er filmens hovedperson FOR underspillet og FOR passiv til at være en interessant karakter. Den lune Bjarne Henriksen spiller dog godt, selvom han ikke har meget at arbejde med.
Bipersonerne er heller ikke specielt interessante, f.eks. er sønnen Michael (Paw Henriksen) en karikatur uden lige, mens Kelds skønne kinesiske kone spilles af Hollywood-stjernen Vivian Wu, hvis tilstedeværelse i filmen ikke udnyttes optimalt.
Vivian Wu er spændende og smuk at skue, derfor undres man over, at hun placeres i baggrunden som en stum rekvisit.
Filmens stærkeste del er dialogen mellem Feng og Keld, der er både sjov og livsbekræftende. Her liver den ugidelige blikkenslager op, og der åbnes for posen af velplacerede jokes og punchlines.
Den kinesiske accent er charmerende, ubestrideligt morsom og udnyttes fint.
Kærlighedshistorien er egentlig det mindst interessante i filmen, mens det festlige liv, der leves for fuld udblæsning i kinagrillens baglokaler, er meget mere spændende og underholdende.
Bents rejse fra sløvsindets sovepude ind i det livlige og stærke kinesiske familiefællesskab er en livsbekræftende historie om en fastlåst mands vækkelse til et nyt liv.
Desværre går det lidt for hurtigt med at få afviklet en historie, der gøres mere kompliceret end godt og nødvendigt er.
Tre stjerner for troen på at mødet med fremmede kulturer og en god gang sursødsovs kan få selv det sløveste hjerte til at banke på ny.