Kirikou og De Vilde Dyr

14. december 2006 af Michael Panduro

Kirikou og De Vilde Dyr billede

Ikke på højde med den første, men stadig glimrende børneunderholdning

Anden film om den hurtigtløbende nyfødte er i højere grad en samling små fortællinger end den mere sammenhængende ”Kirikou & Troldkvinden”. Kirikou – den lille afrikanske dreng med mere forstand end den samlede landsby – skal denne gang redde byen ikke bare fra Troldkvinden Karaba, men også fra og med hjælp fra en masse vilde hyæner, giraffer og muldyr. Filmen foregår faktsik midt i handlingen fra den første, hvilket ville være forvirrende for de mindste, hvis ikke det var blevet ordentligt præsenteret i indledningen.

Den episodiske opdeling af handlingen gør filmen lettere at vise for de allermindste der måske kan have svært ved at holde koncentrationen i samtlige 72 minutter, men det gør også filmen til en mindre sammenhængende og mindre spændende omgang end sin fantastiske forgænger. Kirikou er stadig helt uimodståelig og usandsynlig fornuftig, de andre børn og voksne i landsbyen kan stadig ikke lide ham til trods for at han gang på gang redder byen og Troldkvinden Karaba er stadig ude efter ham; men filmen som helhed er slet ikke ligeså spændende opbygget som sidst og derfor ikke helt oppe i samme liga af fantastisk gode børnefilm som Michel Ocelot skrev sig ind i sidst.

Stilen er der heldigvis ikke gjort noget ved og jeg er stadig tosset med Ocelots streg, der mest af alt minder mig om dansk animation a la Jannik Hastrup i 1970erne, og derfor på ingen måde minder om noget andet vi ser disse dage. Der er ingen flot computergrafik eller overdådige scenarier, men farverne er stærke, animationen skarp og detaljeret og stemningen og historien overskygger det hele. Vælger man kun en børnefilm til de små under juletræet i år, så kan jeg på det varmeste anbefale at droppe de mange amerikanske computeranimerede reklamefilm til fordel for et ægte børneeventyr med moral, charme, legelyst og den helt rigtige rytme.

Billede- og lydsiden er udmærket med gode kontraster i de tit vældig detaljerede tegninger. De danske stemmer er leveret ligesom sidst, hvilket i mange produktioner ville virke malplaceret, men som på en sær facon klæder Ocelots retro-univers – selv de tonedøve sange. Igen er der ikke mulighed for at se filmen på originalsproget. Det irriterer mig når nu vi har at gøre med en DVD, men filmen er virkelig rettet mod de allermindste og de bliver nok ikke generet af den manglende mulighed for at se filmen på fransk.

DVDen indeholder desværre intet bonusmateriale.

Scanbox.

Titel: Kirikou og de vilde dyr