Kiss of the Dragon

8. september 2001 af Jelena Durovic

1 stjerner Skriv en kommentar

Kiss of the Dragon billede

Politibetjenten Liu Jian er i Paris for at beskytte en kinesisk minister. Han ender dog med at være den der har brug for beskyttelse, da ministeren myrdes og Liu bliver beskyldt for mordet.

Minister Tang er på besøg i Paris fra Kina, og han har brug for beskyttelse. For at sikre sig at der bliver ordentligt værnet om ministeren, bliver Hong Kongs bedste politibetjent, Liu Jian, sendt til Paris kort efter. Liu Jians opgave er at sikre ministeren et trygt besøg sammen med det parisiske politi med inspektor Richard i spidsen.
Den umiddelbart lette sag bliver imidlertid yderst kompliceret, da minister Tang en aften bliver myrdet af en prostitueret, som arbejder for den korrupte inspektor Richard. Liu Jian, som er blevet ført bag lyset af den samme inspektor opdager først, at hans liv også er i fare, da han bliver beskyldt for mordet på Tang. Før han kan nå at handle, bliver videobåndet fra den nat, ministeren blev myrdet, stjålet fra Liu Jian af det parisiske politi, og han er ude af stand til at bevise sin uskyld. Han bliver nødsaget til at blive i Paris indtil han finder båndet igen. Den uskyldige Liu er pludselig på flugt og på mission i Paris’ mest skumle gader. Heldigvis få han hjælp, dog hvor han mindst venter det - af den prostituerede bondepige Jessica, som også viser sig at have et udestående med ispektor Richard..

Det første man lægger mærke til ved “Kiss of the Dragon” er nok de dygtige mennesker, som står bag den. Det taler højt for filmen, at Luc Besson, manden bag “Alien III” og “Det Femte Element” har været med til at skrive og producere den. Imponerende, for han er ikke ligefrem kendt for at kaste sig ud i dødsdømte projekter. Det samme gælder Jet Li og Bridget Fonda. De er mennesker, som har bevist sine talenter, hvad enten det angår skuespil eller kampsport. De gør det søreme også godt i denne film, med flotte stunts og overbevisende grædescener. Men hvor går det så galt?!?

Det, som er umiddelbart virkede overraskende på mig var kolde Paris, filmet om efteråret med den mørke og beskidte flod midt i byen og narko misbrugere over det hele. Sådan ser man ikke Paris særlig tit - ikke på film i hvert fald. Efter nogle overvejelser kom jeg dog frem til, at disse detaljer egentlig burde have bidraget til filmens kvalitet og oplevelsen af den, med den dystre historie, som filmen omhandler. Men ak. For der bliver ikke stoppet mens legen er god. Man ender med at side med skidt, korruption og prostitution til op over begge knæ, pga. et desperat forsøg på at lave en sikkert “provokerende og anderledes” film. Desværre. For ser man bort fra de imponerende slås-scener, så er filmen utrolig ensformig og søvndyssende. Den kan kun anbefales, hvis man ikke kan få nok af tynde historier om stakkels små bondepiger, som bliver udnyttet af store, stygge storby- politibetjente, som selvfølgelig aldrig kan blive opdaget for deres korruption. Og så er der selvfølgelig helten. Vi må endelig ikke glemme helten, som altid kan løse alle problemer- eller kan han? Jeg kan desværre ikke forestille mig dén helt, som kunne rede denne mildest talt utilfredsstillende historie som vi får serveret i “Kiss of the Dragon”.

Titel: Kiss of the Dragon
Original Titel: Kiss of the Dragon
Premieredato: 7. september 2001