Kiss Symphony Alive IV (DVD)

20. oktober 2003 af David Lund

Kiss Symphony Alive IV (DVD) billede

Endnu et rockband med et symfoni-orkester... virker det også denne gang?

Kiss havde, den 28. februar 2003 i Telstra Dome i Melbourne, indspillet en live koncert med et 60 mands stort symfoni orkester ved navn The Melbourne Symphony Orchestra/Ensemble. Dette havde de gjort for at fejre deres 30 års jubilæum, og resten af verden som nu ikke kunne få en billet til showet kan nu nyde den både i CD og DVD form.

DVD’en er udgivet som en dobbelt DVD i en flot indpakning og med en tilhørende 8 siders bog til, hvori navnene på de forskelligt medvirkende er skrevet. Den første DVD er delt op i 2 dele; første del består af et dokumentarprogram og anden indeholder 1/3 del af deres live koncert. Den anden DVD er delt op i 5 dele; de første 3 udgør den komplette Kiss koncert, fjerde del er et interview on en live performance på TV og femte del indeholder Web Links til computeren.

Dokumentarprogrammet er over en time langt. På trods af længden kommer den aldrig under hverken Kiss eller selve produktionen og sjælen i koncerten. Den bygges meget langsomt op, og man bliver badet i overflødige detaljer, som de fleste Kiss fans måske vil guffe i sig, men som et dokumentarprogram falder det bagud. Man er derfor efterladt med mange store spørgsmål, og med svar på en masse små som man alligevel hurtigt glemmer. Lettere skuffende efter min mening, eller rettere sagt, et meget gennemsnitligt musikdokumentar, som bliver overskygget af alle de gode.

Disc 2 er alligevel grunden til at man køber DVD’en, så dokumentarprogrammet bliver tilgivet. Koncerten var lidt over halvanden time, og det er pissegodt optaget. Man får en klar fornemmelse af arbejdet bag musikken, og der er ikke mange detaljer der er gået bort ved overførelsen til TV. Lyden er virkelig god, og billedet er helt rent. Selve koncerten formår både Kiss og The Melbourne Symphony Orchestra/Ensemble at spille fejlfrit (i hvert fald efter mine ører), og det gør købet det hele værd. Det er ganske essentielt at eje denne DVD hvis man er Kiss fan, for det bliver gjort som det skal gøres. Nu er jeg ikke selv det største fan, men de vinder min respekt ved denne koncert, for det er virkelig gjort godt.

Interviewet med Kiss er fra et australsk TV-show ved navn Rove Live, og selv om det er alt for kort (det er interviews jo i TV-shows), kan man godt se at Kiss er et veletableret og engageret band med ligeså meget nerve i dag, som de nu havde dengang. Deres live performance er ikke det samme som selve koncerten, men det er måske også for meget at forvente. Nydeligt men kort. Til sidst er Web Linksene fuldstændig overflødige, og at give dem et helt kapitel for dem selv virker lidt ugennemtænkt.

Som helhed skal man kun købe DVD’en for at opleve Kiss live og i bedste vilkår, alt det andet er overflødigt. Jeg kunne måske godt bruge et gennemført interview med bandet, og lidt ”leg med” på DVD’en (specielt under koncerten), men koncerten er brilliant. Desværre er det ikke nok for en topkarakter for en DVD af denne kaliber, og den endelige karakter balancerer meget mellem 4 og 5, men må i sidste ende desværre ende på 4. Der er ikke nok ekstra guf, og der er for mange ting der ikke virker. Hovedkernen er i orden, men resten er et rod.

Tekniske Detaljer:
Dolby Digital 5.1 Surround Sound, Dolby Digital 2.0 Stereo, DTS 5.1 Surround Sound.

DVDen er venligst stillet til rådighed af BMG Danmark.