Klovn 3. Sæson

1. november 2006 af Søren Rasmussen

Klovn 3. Sæson billede

Livet er uretfærdigt i sin retfærdighed. Specielt hvis man er klovnen Frank.

Det er ikke nemt at være Frank Hvam når man skal igennem den ene umulige som mulige situation efter den anden. Sådan har det været siden første sæson af Klovn og der er dømt mere af samme skuffe i Klovns tredje sæson. Så hvis man var vild med de første sæsoner skal man endelige bare holde sig til her. Mine tæer er stadig ikke strukket helt ud endnu, efter af have været krummet gennem hele Klovn 3 dobbelt DVD’en. Når jeg nu siger ”krumme tæer” er det i de to ords absolut bedste forstand. For Klovn er humor af den slags der får en til at krumme tæer. Der er så meget indlevelse og så nært et forhold til en hverdag som mange vil kunne genkende stumper fra, at komikken simpelthen er fantastisk. Fingeren sidder nærmest vedvarende på TV’ets lille røde knap. Ikke fordi man keder sig, men simpelthen fordi det bare ikke er til at bære… på den rigtig fede måde vel at mærke. Virkelighed og komik smelter sammen i Frank og Caspers liv. Det er ikke til at vide hvad der er dem selv og hvad der er manuskript, men konceptet virker og mysteriet holder liv i serien… selvom vi jo godt ved at Frank trods alt ikke er sådan en klovn… eller hvad!?

Det overordnede tema for Klovns 3 sæson er ”Katastrofen”. Den præsenterer da også et par banebrydende og katastrofale hændelser i Frank og Caspers liv. Emner som utroskab, forsikringssvindel, mænd der prøver at være mænd og hvilken part man kan se når et kærestepar, blandt vennerne, er brudt med hinanden, vælter rundt mellem anus smerter og jagtulykker. Frank oplever sågar sin egen lille Muhammed Krise, der dog ender i fred mellem stridende parter. Fælles had kan gøre meget.

Klovn 3 kan varmt anbefales selvom den har været på æteren og stadig bliver sendt og genudsendt. Det er en fornøjelse at kunne se Frank og Caspers fjollerier når man selv vil. Nyde det med vennerne eller bare se det alene, for lidt hygge her i den kommende vinterkulde. Jeg vil dog advare mod alt for mange afsnit ad gangen. Det går hårdt ud over ens krumme tæer!

Ekstra materialet er sparsomt men kommentarsporene ganske underholdende. Derudover indeholder DVD’en to featurettes ”Arets Julegaveide: Pisken!” og ”Nickelman, Brygmann og Hvam”, samt fraklip og episodespots. Alt i alt ganske underholdende men dog kun til 3 stjerner ud af 6 mulige.
Selve Klovn 3. Sæson er en god oplevelse som egentlig kun hæmmes af at der ikke er så meget nyt under solen. Men det er sådan set også sådan det skal være, for opskriften holder endnu.

DVDen er venligst stillet til rådighed af:
Universal MusicDanmark.