Knight and Day

22. juli 2010 af Mads Suldrup

Knight and Day billede

De to ærke Hollywood-stjerner Tom Cruise og Cameron Diaz spiller på rutinen og lader til at være i deres karrierers efterår i uopfindsom actionkomedie.

Tom Cruise var the King of Cool i 80ernes Hollywood. Hvad enten Cruise spillede Ray-Ban-bærende teenager i Fræk Business (1983), dristig jagerpilot i Top Gun (1986) eller jonglerende bartender i Cocktail (1988), kunne man være sikker på, at publikum nok skulle være at finde i de røde biografsæder. Herefter snuppede Cruise også kritikerne og Oscar-akademiets hjerte med Oliver Stones Født den fjerde juli (1989) og hans måske bedste præstation som den forførende foredragsholder Frank T.J Mackey i Paul Thomas Andersons fremragende Magnolia (1999); begge film gav Cruise en Oscar-nominering.

Det var samtidig i 90erne, at en høj blondine med et meterbredt, perlehvidt smil midt i sit smukke ansigt entrerede på Hollywood-lærredet: Cameron Diaz fik spillefilmsdebut overfor Jim Carrey i The Mask i 1994 og medvirkede efterfølgende i store succeser som Vild med Mary (1998) og Charlie's Angels (2000).

Nu nærmer Diaz sig de 40 år og hendes seneste hit er efterhånden nogle år tilbage. Det samme gælder for en Cruise-film med ham i hovedrollen. Ja, i det 21. århundrede har Cruise mest været kendt for at gå med tandbøjle, være medlem af Scientology og medvirke i The Oprah Winfrey Show – hvilket alt sammen må siges at være langt, langt væk fra hans 80'er-coolness. Er Knight and Day endelig filmen, der kan få den langbenede Diaz og den pseudo-religiøse Cruise tilbage på rette spor?

Desværre ikke. Man kan dog ikke direkte klandre Cruise og Diaz for dette, men i stedet filmens kedelige og uopfindsomme manuskript. Knight and Day handler om June (Diaz), der i lufthavnen bogstaveligt talt bumper ind i den charmerende Roy (Cruise). Det viser sig hurtigt, at Roy er hemmelig agent på flugt fra selveste CIA, og forskellige omstændigheder gør, at Roy må tage June med på slæb – og så går den vilde jagt ellers fra Boston over Salzburg til Sevilla, alt i mens Roy og June flirter med kuglerne flyvende om ørerne.

Der er altså ikke megen nyskabelse at finde i Knight and Day, men det er heller ikke intentionen. Om en klassisk katten-efter-musen actionkomedie er vellykket eller ej, afhænger ikke nødvendigvis af originalitet, men nærmere af vittig dialog og ikke mindst af gode skuespilpræstationer. Og her har Knight and Day mangler.

Det er især manuskriptet og dialogen, den er gal med. I højt tempo er Knight and Day spækket med actionscener, der i det store og hele fungerer fint til trods for, at de visuelle effekter halter hist og her. Konsekvensen af den megen action er desværre, at det komiske element af filmen negligeres. Der efterlades kun tid og rum til ganske få dialoger og one-liners, der er tænkt som morsomme, men som på intet tidspunkt er tæt på at fremmane så meget som et lille smil eller bare hintet af et grin hos tilskueren.

Manuskriptet giver altså ikke Cruise og Diaz meget at arbejde med, men deres rutine skinner igennem, og de formår at løfte et til tider pinagtigt manuskript op på gennemsnitligt niveau. Kemien mellem de to virker ægte, og deres fine sammenspil holder filmen fra at ende som et tomt og hult actionbrag.

Når det er sagt, kan man ikke undgå at overveje, om et andet skuespillerpar kunne have løftet filmen op i en anden dimension og rent faktisk have gjort Knight and Day morsom. Cruise og Diaz synes at være i deres karrierers efterår, hvilket en scene i filmen vidner om: På June og Roys flugt fra CIA, kommer de forbi en tropeø, hvor Cruise og Diaz passende kan smide det meste af deres kluns og vise deres Hollywood-kroppe frem. Dette ville formentlig have været trækplaster i starten af 90erne, men de to superstjerners kroppe er ikke, hvad de har været, og især Cruise fremstår rynket som en rosin. De to skuespillere trænger til at tage deres karrierer op til revision og revurdere hvilken slags roller, de kan påtage sig.

Alt i alt er Knight and Day en film med tilpas mange actionscener og et dertil højt tempo, der gør, at man som tilskuer aldrig keder sig. Men det vage manuskript sørger samtidig for, at man så sandelig heller ikke morer sig. Cruise og Diaz kører filmen hjem i rynket rutinestil, men spørgsmålet er, hvor længe de kan fortsætte, før efterår bliver til kold, kold vintertid.

Titel: Knight and Day
Original Titel: Knight and Day
Premieredato: 22. juli 2010