Knights of the Old Republic II: The Sith Lords (X-Box)

14. marts 2005 af Mads Bluhm

4 stjerner Skriv en kommentar KØB SPILLET HER

Knights of the Old Republic II: The Sith Lords (X-Box) billede

Det kan vist næppe komme bag på nogen, at 2005 er Star Wars år!

Ikke nok med at den længe ventede 3. (og sidste?) film Revenge of the Sith rammer biograferne den 19. maj, der er også godt nyt for alle konsol ejere. I løbet af året vil en lang række Star Wars relaterede spil lande på butikkernes hylder. Et af dem, der allerede er landet, er Xbox spillet Knights of the Old Republic II: The Sith Lords. Spillet er som titlen antyder opfølgeren til alle tiders største rollespilssucces Knights of the Old Republic. Forgængeren udkom i 2003 og anses stadig – med god grund - som et af de allerbedste konsolspil nogensinde.

Det stod altså på forhånd klart, at spilproducenten Activision ville få svært ved at følge op på den enormt populære forgænger. En alarmerende omstændighed omkring det nye spil er, at man har benyttet et nyt udviklingshold. Det var firmaet Bioware, som stod for det prisvindende første spil, men de har åbenbart haft for travlt til at lave 2’eren, som i stedet er blevet overladt til Obsidian, som dog også huser en lang række garvede spiludviklere. Obsidian har dog valgt at satse på de sikre kort – if it ain’t broke, don’t fix it! - De har på det nærmeste kopieret forgængerens gameplay og udseende. Dette har da også resulteret i, at spillet ikke er nær så nytænkende som forgængeren. Til gengæld fejler underholdningsniveauet bestemt ikke noget, og det må trods alt være det vigtigste.

Ligesom i det første spil påtager man sig rollen som en person, der har mistet sin hukommelse, man vågner op på et felthospital på en forladt rumstation. Man ved intet om sig selv eller sine omgivelser. Med sig har man kun sit udseende og sine – i starten – sparsommer evner, som man selv vælger inden spillets start. Det står dog hurtigt klart, at der er gået 5 år siden handlingen i det første spil. Det er i mellemtiden gået rigtigt skidt for jediridderne. Sith herrerne er blevet mægtigere og mægtigere og har skånselsløst jaget de fredselskende jedier, som nu næsten er udryddet (hmm lyder bekendt…). Det ville være synd at afsløre mere af den komplicerede historie her. Det skal blot nævnes, at historien er virkelig vellykket, og at der er ikke så få twists og andre overraskelser i løbet af de over 40 timers underholdning, som dette spil indeholder. En af de features, som gør Knights of the Old Republic serien så fed, er den mulighed, man har for at spille både god og ond, det vil sige at ens handlinger har en direkte indvirkning på den måde spillets handling udformer sig på – handler man ondt, ja så bliver man også ond og vice versa.

Den tekniske side af Knights of the Old Republic II: The Sithlords må siges at være en lidt blandet landhandel. På den ene side er lyden et kapitel for sig, John Williams’ (eller i hvert fald noget der minder meget om sammes) musik brager ud af højtalerne, og stemningen er selvsagt i top! Men ikke nok med at musikken er i topklasse, lydeffekterne følger også trop – når to lyssværd tørner sammen, eller en blaster affyres, så bliver Star Wars stemningen ikke meget mere levende! Dialogen er også hele spillet igennem overbevisende og meget stemningsfuld.

På den anden side lever grafikken ikke helt op til sin forgænger, hvilket må siges at være lidt mystisk, da begge spil betjener sig af den samme grafikmotor. Det kommer især til udtryk i spillets baggrunde, der forekommer mindre detaljerede end forgængerens, især i de indendørs niveauer er det slemt, hvorimod grafikken er blændende i de niveauer, som foregår udendørs. Spillet tvinger desværre også X-boxen helt i knæ til tider, så spillet hakker så meget, at man uundgåeligt mindes diverse lysbillede forevisninger i sin skoletid – det er bare ikke godt nok!

Alt i alt er Knights of the Old Republic II: The Sith Lords dog et udmærket spil, der dog lider under at være for lig sin forgænger. Man sidder lidt tilbage med fornemmelsen af, at have spillet et (omfangsrigt) add-on til det første spil, hvilket er lidt synd. Når det så er sagt, så er der masser af underholdende timer i dette spil, der på glimrende vis forleder spilleren til den fjerne, fjerne galakse.

Spillet er venligst stillet til rådighed af
ActiVision.

Titel: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords