Kold Sved S.E. (Cold Sweat S.E.)

17. november 2006 af Kent Baden

Kold Sved S.E. (Cold Sweat S.E.) billede

Denne gang er det Charles Bronson, som indhentes af fortiden

Inden jeg skal se en ny og for mig ukendt film, sørger jeg altid for at indhente lidt information om filmen. Idet jeg ikke har tidligere har set Cold Sweat, søgte jeg derfor efter lidt facts om filmen og blev meget imponeret over filmholdet bag denne film. Instruktøren, Terence Young, er kendt for sine instruktioner af tidlige James Bond film, og rollelisten er anført af Charles Bronson, James Mason og Liv Ullmann. Alt i alt lovende forudsætninger for en god filmoplevelse.

I filmen møder vi Joe Martin (Charles Bronson), som erhverver sig som kaptajn på udlejningsbåde i Frankrig. Han har sine laster, hvor han drikker og gambler til irritation for sin kone Fabienne (Liv Ullman), der er ensom i hjemmet. En uventet telefonopringning gør, at Joe må vise sit ansigt. Han har levet et dobbeltliv og har lig i lasten, og kort efter opringningen opsøges familien af en forbryder, der har et udestående med Joe. Herefter starter den kriminallignende handling, der afslører Joes årsag til det levede dobbeltliv og sammenhængen med forbryderen og dennes slæng.

Plottet er ikke videre opfindsomt og er ofte set i mere fantasifulde afskygninger. Der er tale om en ren underholdningsfilm, og vi kommer ikke mere bag facaden på hovedrollerne end i en James Bond film. Hvis man til sammenligning kigger på A History of Violence, der er tematisk beslægtet med denne film, så adskiller den sig netop ved at inkludere det menneskelige aspekt ved at blive afsløret i at leve et dobbeltliv. Som underholdning byder filmen heller ikke på gimmicks, eksplosioner eller fascinerende skuddueller. Heller ikke skuespillet kompenserer for den tynde historie, og hvor især den smukke Jill Ireland (Charles Bronsons hustru) virker malplaceret. Men vi snydes ikke for en lang og imponerende biljagt, der er iscenesat i Frankrigs smukke bjerge og idylliske landskab. En på alle måder beundringsværdig ramme for en bjergrig biljagt, der dog mangler lidt variation undervejs. Terence Young har valgt en afdæmpet linje med plads til skæve/komiske indslag, hvilket giver filmen sit eget særpræg, men komikken er ikke min kop te. For eksempel ender en klassik katten efter musen jagt med, at man skyder en uheldig hare, fordi den rumsterer i et buskads, og man tror derfor fejlagtigt, at det er ”musen”, man har afsløret/skudt.

Det tiltaler mig, at filmen udspiller i løbet af et døgn, og at den ikke er fyldt med urealistisk meget action som andre film i samme genre har for vane at gøre. Den er klippet i et roligt og realistisk tempo, men historien er filmens akilleshæl. Det bliver selvfølgelig ikke bedre af, at skuespillet er langtfra overbevisende, og ’suspensen’ er udeblivende.

Filmen er for dårlig til at gøre sig filmhistorisk bemærket og samtidig for poleret til at blive kitsch.

Ekstra materiale:

- Kort og lang trailer