Ægteskab byttes ud med fællesskab
Vi befinder os 1970'ernes København, hvor det midaldrende akademikerpar Erik (Ulrich Thomsen) og Anna (Trine Dyrholm) arver en kæmpevilla i Hellerup efter Eriks far. Selvom Erik mest af alt har lyst til at sælge ”skidtet”, får Anna overtalt ham til at beholde villaen og starte et kollektiv, så det hele kan løbe rundt.
Deres teenagedatter Freja (Martha Sofie Wallstrøm Hansen), en håndfuld venner og enkelte helt nye bekendtskaber flytter ind i det nye kollektiv, alt sammen med håb om, at deres tilværelse og ægteskab, som var gået lidt i stå, kan kickstartes med drømmen om et nyt liv i et ægte fælleskab.
Men selvom fælleskabet byder på hyggelige og sjove stunder, masser af pilsner og fester, så bliver Erik rigtig tilfreds før han finder elskerinden - den unge, studerende Emma (Helene Reingaard Neumann). Kan Anna og Eriks ægteskab stå distancen til den frisindede tanke, når Emma inviteres indenfor i kollektivet?
It’s all about love again
Thomas Vinterberg er blevet end af Danmarks største nyere instruktører efter film som Festen (1998) og Jagten (2012), men det skal også med, at hans film ind i mellem disse (It's all about love, 2003), Dear Wendy, 2005), Submarino, 2010), aldrig har opnået samme roser. Det tyder i den grad på, at Vinterberg er bedst med de små gribende og følelsesladede historier i de små samfund, fremfor større internationale udstyrsstykker. Så ud fra denne betragtning burde Vinterberg være på hjemmebane i hans nye film Kollektivet.
Ved første øjekast rammer Kollektivet da også den lille historie i lillebysamfundet i randen af København. Med en fed 70’er vibe rammer filmen plet med, hvordan vi forestiller os de frie og løsslupne 70’ere i en post-hippieæra. Det er stadig i orden at bolle udenom, have fri seksualitet og tude når man er mand. Det er stadig i orden at sove på en madras på gulvet eller snakke lige ud af posen.
Hverken Erik eller Anna ønsker, at deres ægteskab skal gå i stykker, men Anna forstår godt Eriks betagelse af den meget yngre Emma. Anna ved godt, at årene har taget på hendes ungdommelige skønhed, men spørgsmålet er selvfølgelig så, hvem gider så have hende nu?
Kollektiv historie
Kollektivet er både rørende og humoristisk i sin portrættering af kollektivmiljøet i Danmark, men som film er det tvetydigt, hvis historie som fortælles? Ingen tvivl om at det handler om Erik og Anna, men på andre tidspunkter virker det som om, at det er datteren Frejas historie eller måske endda hele kollektivets historie. Specielt Frejas coming-of-age-historie mudrer filmen en del til, da det tager fokus væk den egentlige historie om den forvirrede og temperamentsfulde mand Erik og den overbærende kone Annas skrantende forhold.
Tilmed har sidekaraktererne ikke nok power til at brænde igennem som deres arketyper enten som side kicks, comic reliefs eller mentorer. Faktisk er de så tynde karakterer, at handlingen ligeså godt kunne have foregået, hvilket som helst andet sted end i et kollektiv. Kollektivet bliver båret af Trine Dyrholm og Ulrich Thomsens præstationer. Resten af skuespillerne gør, hvad de kan med det sparsomme materiale, de har fået at arbejde med. Den største fejl i sidste ende er nok, at filmens handling foregår i et kollektiv, da den burde have udelukkende fokuseret på Erik og Annas historie.
Filmen er venligst stillet til rådighed af Nordisk Film.