Kollision

17. marts 2020 af Jesper Poulsen

Kollision billede

Voldsomt skilsmissedrama komponeret af brødrene Avaz. Glasskårene står i kø og intet ser ud til at kunne limes sammen. En uafrystelig oplevelse!

Husker du brødrene Avaz? Mehdi, Milad og Misam – henholdsvis instruktør, manuskriptforfatter og producer – som i 2017 stod bag den populære Mens Vi Lever, som kom i hus helt uden den normale filmstøtte. Her er de tilbage med endnu en historie, som har base i en autentisk begivenhed. På de næste linjer skal det nemlig handle om brødrenes anden spillefilm med titel Kollision.

Leo (Nikolaj Lie Kaas) og Olivia (Cecilie Stenspil) oplever den største tragedie et forældrepar kan komme ud for. Deres dygtige og profilerede søn Gustav rammes af et hjerteanfald i forbindelse med en fodboldkamp og dør efterfølgende på hospitalet. Det får Leo og Olivias forhold til at krakelere fuldstændig, og i deres respektive sorgproces er det nærmest umuligt at nærme sig hinanden. Når sind, følelser og tanker hvirvler rundt, så får det indflydelse på alt omkring dem. Kollision er tæt på at være den ultimative lidelsesfortælling og midt i det hele står Gustavs lillesøster Liv og tager alle de usynlige slag fra de ulykkelige omstændigheder.

Der er virkelig mange skrækkelige sideeffekter i efterdønningerne af den følgende skilsmisse mellem Leo og Olivia. Så snart en den første krise dukker op, så har den følgeskab af endnu flere dårligdomme. Det er forholdsvist barskt at se på, og glimrende hjulpet med at de to centrale karakterer og disses formidling via Kaas og Stenspil. Dertil kommer den stjernerække af folk som leverer de mindre roller. Ikke mindst er det en fornøjelse at se Tommy Kenter i en rolle, som har mere end et enkelt tilhørsforhold til vores føromtalte duo. Navne som Bodil Jørgensen, Henning Jensen, Rasmus Bjerg og Nicolas Bro pynter nu også gevaldigt.

Beskyldninger, slåskampe og adskillige andre ”kollisioner” rammer denne familie. Fra sammentømret til sprængt til atomer. Fra kærlige hilsner til spydige anklager. Det er en rystende fortælling om en splittelses mange contra og meget få pro. Og så sandelig også et billede på det menneskelige sinds skifte, når nogle af dem man engang holdt af, pludselig bliver til fjender. Forvent derfor ikke nogen opmuntring i disse samfundskrisetider, men om ikke andet så får du en stærk film, som du ikke lige glemmer lige med det samme. Gennem tiden har der været mange skilsmissefilm med kant, men hvis vi kigger inden for danske breddegrader, så tøver jeg ikke med at kalde denne både den vigtigste og den bedste. 5 stjerner tildeles.

Titel: Kollision
Original Titel: Kollision
Premieredato: 19. marts 2020
Instruktør: Mehdi Avaz
Skuespillere: Nikolaj Lie Kaas, Cecilie Stenspil, Tommy Kenter, Bodil Jørgensen, Rasmus Bjerg, Henning Jensen, Gordon Kennedy, Nicolas Bro, Charlotte Munck, Julie Christiansen, Sebastian Jessen, Casper Crump, Niels Brandt
Spilletid: 117 min.
Selskab: Rocket Road Pictures, 2019