Komplet P.I.S.

20. december 2007 af David Lund

Komplet P.I.S. billede

Mockumentaryserien P.I.S. er stadig ligeså morsom og relevant i dag, som dengang den kom frem.

Det satiriske og noget misforståede mockumentary fra TV2 Zulu er nu udgivet på DVD i en komplet udgave på 2 DVD’er, og selvfølgelig er det ret passende at smide sådan noget i hovederne på folk midt i julehandlen. P.I.S., som står for Politiets Indsatsstyrke, er løst baseret på virkelighedens Politiets Aktionsstyrke, og når den vellykkede satire kun er tilføjet subtil humor, er det let ved første øjekast, at tro dette er virkelighed. Jeg husker stadig tilbage i 2001, at jeg snakkede med flere mennesker, der troede at P.I.S. var et dokumentarprogram, men selvfølgelig skal man ikke lede meget længere end blot til titlen for at fastslå, at dette ikke er tilfældet.

I P.I.S. følger vi indsatslederen John Schmidt og skarpskytten Sebastian Dvorski, der ledes af Bjarne. Selvom det har kørt roligt for de tre i nogen tid, har Bjarne besluttet sig for, at udvide styrken med flere medlemmer. I første omgang kommer stræberen NC til styrken, som sammen med programmet her, bliver Danmarks nye store kæledægge. NC har sine egne metoder, og har medierne i sin hule hånd, og det er Bjarne meget glad for. John Schmidt er dog under en anden overbevisning, og snart opstår der splid i gruppen.

P.I.S. er bestemt et velovervejet program med direkte kritik af politiet og mediernes metoder - samt underholdning på højt plan. Der hvor P.I.S. mister pusten lidt er i gentagelserne, for pointerne i serien bliver virkelig presset ned over hovedet på en op til flere gange. Man kunne ønske, at der i seriens senere afsnit ville ske en udvikling, men det er først i det sidste og nye dobbeltafsnit fra 2006 ”P.I.S.: Det Endelig Opgør” at der kommer nye boller på suppen. Her er det dog med en morale lig ”Taxi Driver”, hvor man kan undre sig over samfundets hang til, at gøre helte ud af sindsforvirrede mennesker, blot fordi de handler på det helt rette tidspunkt.

John Schmidt er en velskrevet karakter der er utrolig godt spillet af Jonas Schmidt, som man mere nutidigt kender som manden der er inde i flodhesten Dolph i showet ”Wulffmorgentahler” og lignende. Rasmus Bjerg spiller Sebastian, og ham kender man også for at have hoppet ind i en dragt, mere bestemt er han bjørnen Bruno på DR. Bjerg er en fremragende komiker, og hans fremførsel af ædedolken Sebastians fordomme er hylende morsom. NC spilles af Lai Yde Holgaard, og netop Holgaards anonymitet var blandt det, der overbeviste Danmarks befolkning om programmets troværdighed. NC er ligeså øretæveindbydende som Schmidt er irriterende dum, og Holgaard rammer desværre så plet, at man ville vende øjne af manden, hvis man så ham i virkeligheden.

Dette er udgivelsen du skal købe, hvis du er blevet fan af nogle af komikerne siden hen, eller hvis du husker P.I.S. som værende noget helt fantastisk. Det er en underholdende omgang at gå i krig med, selvom det anbefales at tage et afsnit af gangen trods deres korte spilletid. Serien er noget repetitiv og ensformig, men man kommer på underlig vis til at holde af karaktererne. Der kan til tider være langt imellem de virkeligt gode vittigheder, men det er værd at holde ud, for der gemmer sig mange guldkorn rundt omkring.

Ekstramateriale: 2/6

Nu giver jeg efterhånden kun ekstramaterialet bundkarakter hvis der intet er på, eller det er af latterlig lav kvalitet. På denne udgivelse var det dog meget tæt på, for det eneste der gemmer sig på udgivelsen, er et 5-minutters langt interview med Jonas Schmidt. Det er dog værd at se, for selvom humoren peger i en helt anden retning her, er det stadig meget morsomt.

DVDen er venligst stillet til rådighed af:EMI Music Denmark.

Titel: Komplet P.I.S.
Original Titel: Komplet P.I.S.