Sven Methling, der ikke skal forveksles med faderen Svend Methling, kom til verden i 1918. Faderen var også filmmand og har både fungeret foran og bagved kameraet. Sven Methling debuterede som instruktør i 1953 med den storbyskrimien Kriminalsagen Tove Andersen. To år senere vandt han Bodil for filmen Der kom en dag. At filmen vandt en Bodil er måske ikke noget særligt odiøst, men at den delte prisen med Dreyers Ordet er måske den mest bemærkelsesværdige præstation. Filmen som nok huskes som Methlings bedste blev produceret i anledning af 10-året for Danmarks befrielse. Den handler om modstandsbevægelsen og har en noget floskelagtig romance på sidelinjen. Methling skulle senere beskrive krigsgenre fra en noget anden vinkel i de 5 Soldaterkammerater-film, han stod for i årene 1958-1962 (den sidste er fra 1968). Filmene der stort set er noget rodet fjolleri over værnepligten blev meget populære i en tid, der var præget af det faktum at Danmark kunne blive involveret i en altødelæggende atomkrig. Når Methling ikke lavede grin med hærens konservative stil gik det ud over skattevæsenet i filmen Vi er allesammen tossede, hvor Kjeld Petersen spiller den lille mand på gulvet, der må indlægges på en nerveklinik, da han har rod i forholdet med skattefar. Filmen vandt en Bodil for bedste film og for Kjeld Petersens præstation. Som et kuriosum kan det nævnes at Mogens Glistrup i 1973 ville lave en repremiere på filmen, hvilket dog blev stoppet inden det kunne lade sig gøre. Filmen har dog været benyttet som intern propaganda for det hedengangne partis politik.
I 1970’erne blev Methlings karriere præget af få film, der ikke passede til tidens tone. Dog var han foregangsmand for den erotiske genre, da han med Clara Pontoppidan og Dirch Passer i hovedrollerne lavede Takt og tone i himmelsengen. Filmen bør måske huskes for en helt anden og større filmkunstnet, idet den dengang 20-årige Janus Billeskov Jansen debuterede som klipper I 1980’erne lavede han de populære men ikke særligt vellykkede Bjarne Reuter-filmatiseringer Kidnapning og Tre engle og fem løver, der blev indspillet samtidigt og fik premiere få måneder efter hinanden.
Til allersidst i karrieren blev Methling genopfundet af Regner Grasten, da han instruerede de tre Krumme-film og hele julekalenderen Krummes Jul med den katastrofale Vildbassen som et lille intermezzo. Krumme-filmene taler for sig selv og har nærmest dannet skole inden for genren man kunne kalde familie-exploitation, som Regner Grasten har specialiseret sig i.
Sven Methlings film var nok mere populære end de var gode – og han kunne gå hen og blive en slags dansk B-films kultoverhoved. Det var først og fremmest de lette løsninger, der stod først i hans film, men der må vises en del respekt for en mand, der langt over pensionsalderen kan instruere en af den mest succesfulde børnefilm i dansk films historie.