Kung Fu Panda – Legends of Awesomeness – The Midnight Stranger (Vol. 3)

29. april 2014 af Carsten Skov

Kung Fu Panda – Legends of Awesomeness – The Midnight Stranger (Vol. 3) billede

Dreamworks koger suppe på en biografsucces. Dette er 3. sæson af TV-udgaven af Kung Fu Panda og det er i grunden slet ikke så ringe.

Det kan dårligt siges at være en overraskelse, at biograf-succes med den Kung Fu-kæmpende pandabjørn ender med, at figurerne og konceptet over i en TV-serie. Hvor mange Disney-tegnefilm i der TV-udgaver bærer præg af samlebåndsproduktion, har Dreamworks faktisk mere held i sprøjten.

Omdrejningspunktet for TV-serien er fortsat pandabjørnen Po. Efter mange år kan han nu udleve sine hemmelige Kung Fu-drømme som Dragemester i Jade-paladset. Han slipper sjældent 100 procent elegant afsted med det, men han har dog det rene hjerte, som den vise kampsportsmester Shifu søger i sine bestræbelser på at lære Po og resten af hans slæng sportens hemmelige spark og slag.

Huntigeren Tigress, den noget uregerlige – og hvad angår Kung Fu uforudsigelige – Abe, Trane med de knusende kløer og knivskarpe vinger, den muntre Slange og den overraskende kampsportskyndige Knæler udgør de Fantastiske Fem, som står sammen med Po om sikre fred, harmoni – og frihed til at udøve den ædle Kung Fu-sport i Fredensdalen. Det kan lyde som et lige lovligt karikeret figurgalleri til en venstrehåndsproduceret søndag morgen-tegnefilm. Faktisk er det lykkedes Dreamworks med denne 3. sæson af TV-serien at holde et overraskende højt niveau, både i streg og animation.

Der er selvfølgelig den udfordring at den enkelte episode strækker sig over godt 20 minutter, mens en biograffilm typisk varer 5 – 6 gange så lang tid. Det bliver på den måde en udfordring at beskrivelse og introduktion af nye figurer skal kortes voldsomt ned. Til gengæld kan man trække på, at de figurer, der går igen, blot optræder som de er, uden særskilt præsentation.

Sæsonens 7 episoder udspiller sig alle i Fredensdalen. ”Mister Ping” handler på den ene side om, at 3 grove og brovtende grise truende opsøger Dragemesteren for at lære hemmelige spark, så de selv står stærkere i kamp. Desværre for dem selv er det ikke ligefrem kløgt og strategisk sans, der er deres spidskompetencer. Til gengæld er Ping – Dragemesterens far – flyttet ind i Jade-paladset, efter at grisene har smadret hans nudel-shop og det er hverken Po, Shifu eller de Furious Five i virkeligheden særligt begejstrede for. Andre episoder fortæller om, hvordan kriminelles hærgen plager Fredensdalen efter at Kung Fu er blevet forbudt. Po og de Fantastiske Fem forsøger derfor af bedste hjerte men med svingende held at sætte ind mod de kriminelle. Andre episoder igen fortæller og de gensidige drillerier mellem de Fantastiske Fem imellem, så historiernes dramatiske elementer når aldrig at blive rigtigt … dramatisk og ’farlige’. Det er trods alt også en serie, der er rettet mod bør på cirka 7 år og opefter, hvor den da også er at finde på TV-kanalen Nickelodeons repertoire.

Historierne og figurgalleriet bliver holdt ’i live’ af en fin blanding af dramatiske og komiske egenskaber. Denne 3. sæson kan derfor nemt få smil, hvis ikke ligefrem højlydte grin, frem hos både store og små.

Ekstra: DVD'en rummer ikke ekstra-materiale.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount

Titel: Kung Fu Panda – Legends of Awesomeness – The Midnight Stranger (Vol. 3)