Halla (Halldóra Geirharðsdóttir)er en 49-årig kvinde med en stor kærlighed til naturen til sådan en grad at hun saboterer den nærliggende aluminiumsfabrik. Hendes hemmelige mission og identitet som ’fjeldkvinden’ spænder dog ben for hendes store og langvarige ønske om at blive mor. Hun har endelig fået tilbuddet om at adoptere en lille 4-årig pige ved navn Nika i Ukraine, men Halla er blevet en eftersøgt kvinde, og kan ikke engang forlade landets grænser. Hun må nu gøre op med sig selv om hun føler mest ansvar overfor at bevare naturen eller at give en lille pige en mor.
Hallas identitet som den aggressive øko-aktivist er den der fylder mest i filmen, men til hverdag er Halla korleder, hvor hun forekommer som et sympatisk, kærligt og blidt menneske. Det er vigtigt man også ser denne side, så man rent faktisk kan forestille sig hende som en god mor. Halla har en identisk tvillingesøster, Asa, (også spillet af Halldóra Geirharðsdóttir) og man fornemmer hurtigt at der må være en helt særlig grund til at vi skal præsenteres for denne personlige modsætning af hovedkarakteren.
Musikken spiller så stor en rolle i filmen, at musikanterne er en del af Hallas verden. De dukker op i lige lovlig mange scener, kigger direkte i kameraet og minder os desværre konstant på at det er en film vi ser. Første gang er det meget morsomt med de komisk placerede musikere, men efterhånden som de fylder mere og mere bliver det forstyrrende, og det er rigtig ærgerligt. Der er en snert af humor i filmen, men den er så tør og absurd at den nærmest er tåkrummende, så den vil nok ikke falde i alles smag.
Benedikt Erlingsson debuterede i 2013 med Om heste og mænd der var en pudsig kollage-komedie om en lille flok beboere på Island og deres forhold til heste og hinanden. Kvinde på krigsstien har mere på hjerte rent geo-politisk, men naturen spiller i begge film en meget stor rolle, og med alle klimadebatterne der forekommer for tiden mellem politikere over hele verden, må man sige at temaet i filmen er højst aktuelt. Håndværket i filmen og især cinematografien er af højeste kvalitet, og tager én med på et smukt fjeld-eventyr, der er en natur-dokumentar værdig.
Kvinde på krigsstien har allerede vundet utallige filmpriser ved forskellige filmfestivaler og prisuddelinger. Det er en lille finurlig film med et stort budskab, der dog til tider kan virke prædikende, og den vil nok dele publikummet.