Kvindebyen

20. november 2006 af Henrik Andersen

Kvindebyen billede

Criterion Film er i gang med deres Fellini udgivelser, og nu er også Kvindebyen kommet i en flot version. Så nu er det endelig muligt at nyde Fellini’s syn på kvinden, og hun er absolut godt selvskab.

Ombord på et tog der kører ind i en mørk tunnel sidder Snaporaz ( Marcello Mastroianni ) og slumre. Han vågner op, og ser at der overfor ham sidder en dejlig kvinde. Han føler sig straks tiltrukket af hende, og snart skal de til at have hed sex på togets WC. Men pludselig stopper toget, og kvinden må af. Snaporaz er så opløftet af stemningen, at han også forlader toget med hende. Hun nærmest lokker ham ind i skoven, og der frister hun ham yderligere med erotiske udsigter. Men pludselig er hun væk, og Snaporaz befinder sig foran indgangen til et stort hotel, hvor en kæmpemæssig kvindekongres afholdes.
Da han træder ind i forhallen, bliver han overvældet af synet. Der er kvinder overalt. Der dyrkes yoga, snakkes om mandlig kasteration og onani, samtidig med at der opføres små skuespil om husmoderens travle hverdag, hvor hårdt arbejde i hjemmet og en hurtig baghyler fra manden er hverdagskost for den stakkels husmor.
Snaporaz oplever også kvinden der er gift med 6 mænd, og som kontrollere dem med hård hånd.
Men pludselig bliver stemningen en anden og af en mere truende karakter da han opdager at han bevist er blevet lokket til hotellet af kvinden han mødte på toget. Han bliver fremstillet som et levende bevis på at manden ikke tænker med hans største hoved og de mange kvinder bliver truende, men heldigvis bliver han tage til nåde hos den moderlige Donnetella, der invitere ham på rulleskøjtetur. Han ender dog i kælderen hos en kvinde der indvilliger i at kører ham til stationen på sin motorcykel. Men der når de aldrig hen før hun forsøger at voldtage ham. Hvilket var lykkedes, hvis hun da ikke var blevet standset af sin gamle mor. Snaporaz må videre, og snart befinder han sig i en bil med 5 andre yngre kvinder, der sniffer og syrer ud. Også her føler han sig i farer, og må flygte ud i natten forfulgt af de oprørte pigebørn. Han trænger på sin flugt ind på Dr. Katzones grund, og han jager pigerne på flugt med sit gevær. Indenfor hos den meget mandige Dr. Katzone finder Snaporaz et stort galleri, hvor der hænger billeder af de mange hundrede kvinder Dr. Katzone har haft forhold til. Ved hvert af disse billeder er en lille lydoptagelse af seksuel karakter fra den enkelte kvindes møde med den brunstige doktor. Til Snaporazs store overraskelse møder han hans ekskone Elena. Hun er inviteret til den fest, som snart skal tage sin begyndelse. Men inden der skal festes, vil Dr. Katzones forlovede opfører et eksempel på seksuel magi. Hun kan simpelthen suge guldmønter og perler op fra gulvet med sit underliv, til stor applaus fra de tilstedeværende.
Der festes igennem, og da den sene nattetime nærmer sig må Snaporaz danse som Fred Astaire ledsaget af tjenestefolkene og to let påklædte piger, den ene Donnetella fra kvindekongressen.
Snart befinder Snaporaz sig i en hvid natkjole i en stor blød dobbeltseng, ikke sammen med de dejlige piger, men sammen med sin ekskone der er meget opsat på en hed nat. Snaporaz vil hellere sove, men opdager under sengen starten på en lang rutschebane, som han straks begiver sig ned af. På turen ned møder han i syn, mange af de kvinder han igennem livet har følt sig tiltrukket af. Turen ender desværre for ham i et bur, og pludselig er han i et slags venteværelse udenfor en form for arena, hvorfra der høres brøl og kvindejubel. I arenaen møder den ene mand efter den anden den ultimative kvinde, ideal kvinden. Der dog er for meget for de fleste, der hårdt medtagede bliver båret ud derfra. Men Snaporaz er ikke bange, og han begiver sig derind. Efter endnu en overraskelse som ikke skal nævnes i dette referat af handlingen vågner Snaporaz op i det tog, hvor han tilsyneladende er faldet i søvn. Overfor ham sidder hans kone Elena, alt imens han rundt om i kupéen ser, at der befinder sig flere af kvinderne fra hans drøm. Snaporaz læner sig med et smil tilbage i sædet og lukker drømmende øjenene igen, alt imens toget igen brøler ind i en stor sort tunnel.

Federico Fellini har i alle sine film haft en dejlig fornemmelse for at vise det groteske og det forvrængede på en smuk, blændende og dragende facon. Hans fortællinger ligger i den drømmeagtige tilstand vi alle befinder os i, når underbevidstheden arbejder, imens vi sover.
Kvindebyen er således også en lang drømmesekvens, som hovedpersonen Snaporaz har imens han er på togtur sammen med sin kone. Han er en kvindebedårer, og som alle mænd stærk tiltrukket af det modsatte køns seksuelle energi og til tider uforudsigelige handlinger. Filmen starter på en måde, så man godt kan være lidt i tvivl, om det er en drøm eller ej. Men undervejs bliver Snaporazs oplevelser vildere og vildere, og til tider ret mystiske. Fellini fører tilskueren ind i Snaporazs kringlede sind, og dette afspejles også i kulisserne, der ofte sender hovedpersonen igennem lange, snævre og mystiske gange. Som tilskuer sidder man med den føelse af, at alt kan ske og at rum og omgivelser i handlingen hænger sammen på en drømmeagtig og ikke realistisk facon. Dette er med til at give Kvindebyen et drømmeagtigt skær, og man bliver ligeså draget af Fellinis måde at fortælle den labyrint agtige historien på, som Snaporaz bliver draget af kvindens køn.
En anden måde som Fellini viser os som publikum på, at det er en drøm, er at han lader Snaporaz sige replikker, der antyder, at det er en drøm, en indre film han befinder sig i. Cirka 1 time inde i historien har han været så meget igennem, at han må udbryde: ” Hvad er det her for en film ” og senere da han ender i et bur, efter hans rutchebanetur med tilbageblik på hans livs kvinder, må han råbe til kvinderne der ligger et stort stykke lærred over buret: ” Hvad laver i ?, det her er den bedste del af filmen ”.

“There is no end. There is no beginning. There is only the infinite passion of life."
har Federico Fellini udtalt, og med Kvindebyen viser Fellini sin passion overfor Kvinden. Han viser os hvorfor manden er så tiltrukket af det modsatte køn, og han viser os samtidig den frygt overfor kvinden der ligger hos manden. Kvindebyen er Fellinis personlige rejse tilbage i hans liv i kvindens magt. En magt som de fleste mænd naturligt ligger under for, og som kan komme frem i dagens lys på både gode og kap så gode måder.

Marcello Mastroianni der i flere af Fellinis film spiller instruktøren selv, er blændende som den aldrende Casanova type, der nok er vild med kvinder og forguder dem, men også kan bliver overvældet og skræmt af deres styrke. Marcello Mastroianni oser af charme, og man er ikke det mindste i tvivl om, at den person, Snaporaz, han spiller er en rigtig kvindebedårer. Marcello Mastroianni var ubestridt en af Italiensk films helt store stjerner, og hans samspil med Federico Fellini beviser den dag i dag, at de to sammen er et at filmhistoriens gode eksempler på hvordan en instruktør og en skuespiller kan bruge hinanden kreativt.

Kvindebyen er klassisk Fellini film, og hvis man ikke før har bevæget sig ind i denne blændende dygtige instruktørs drømmeagtige univers, så er Kvindebyen et fint sted at starte, og trods en spilletid på lidt over 2 timer, bliver den aldrig for lang og ligegyldig. Man kan som tilskuer simpelthen ikke undgå at blive draget med i drømmen, der er en poetisk, smuk og medrivende produktion, fra en af verdens mest spændende og udfordrende instruktører.

Ekatramateriale:

Der er ikke meget ekstramateriale at finde på denne ellers flotte Criterion udgivelse.
Der er dog 2 biografier. En over instruktøren Federico Fellini, og en over hovedrolle indehaveren i Kvindebyen Marcello Mastroianni.
Desuden er der en trailer som inden filmen kom ud i biograferne har været brugt som en slags teaser trailer. Den viser i sin 3 minutters varighed ved hjælp af stillbilleder og bag kameraet optagelser hvad der kan vente publikum. Absolut et kig værd.

Samlet karakter for ekstramaterialet må blive 2 ud af 6 mulige.

Kvindebyen er flot overført til DVD, og lever op til den standart som Criterion Film har haft på deres forrige udgivelser. Formatet er letterbox 1.85:1 i 16:9 format, og lyden er gengivet med Dolby Digital.

Det er muligt at se Kvindebyen med dens originale lydspor, der er på Italiensk og man kan nyde dette drømmeagtige mesterværk med danske, norske, svenske og Finske tekster.

DVD’en er venligst udlånt af Criterion Film.

Titel: Kvindebyen