Kvinden Der Drømte Om En Mand

21. januar 2010 af Michael Panduro

Kvinden Der Drømte Om En Mand billede

Per Flys nyeste er jævn spænding for instruktøren under par

Per Flys seneste film er noget så sjældent som et internationalt nuanceret bud på en dansk erotisk thriller. Sonja Richter snakker næsten kun engelsk og kaster kludene ved enhver given lejlighed i et fortættet trekantsdrama der udspiller sig som en østeuropæisk spændingsfilm. Hun spiller modefotografen K, der under et ophold i udlandet støder ind i en mand hun har drømt om. Hun følger efter ham, men bliver hurtigt konfronteret og før hun har set sig om har hun indledt sig i en affære der truer både hende og mandens ægteskaber, men også selve hendes mentale stabilitet.

Det er på mange måder en klassisk udforskning af menneskelig stilstand kontra konstant mobilitet – K har et arbejde der konstant sender hende verden rundt, men samtidig betyder det at hendes forhold til manden og datteren er gået fuldstændig i stå – men Per Flys film er mere end tidligere en stiløvelse. De gennemarbejdede karakterportrætter der har været så vellykkede i tidligere film som Bænken, Arven og ikke mindst miniserien Forestillinger, er ikke helt så raffineret og troværdigt i Kvinden Der Drømte Om En Mand. I stedet er der masser af bombastisk musik, utroligt flotte billeder af skønne europæiske storbyer og en nogenlunde holdbar spændingskurve. Det er simpelthen bare ikke lige så overbevisende som det tidligere har været. Selvom Fly stadig formår at få glimrende præstationer ud af sine skuespillere, så er Sonja Richter hæmmet af at skulle optræde på et fremmedsprog, og selvom historien er velskrevet, så bliver den lang og monoton før den er færdig.

De sammenflettende drømmesekvenser der antyder en eller anden form for skæbnebestemt tragedie er diletantisk sat ind, hvilket er tydeligst illustreret i slutningen der i højere grad ledte mine tanker hen på første års filmstuderende end på den erfarne maestro som Fly tidligere har overbevist mig om at være. Kvinden Der Drømte Om En Mand virker på mig som en film der i høj grad sigter efter et internationalt publikum, men som i sin higen efter bred appel har mistet netop den danske identitet, som tidligere har vist sig instruktørens største trumf.

Titel: Kvinde Der Drømte Om En Mand
Original Titel: Kvinde Der Drømte Om En Mand
Premieredato: 21. januar 2010