Lakeview Terrace

21. november 2008 af Christian Arhoff Andersen

Lakeview Terrace billede

Samuel L. Jackson minder os om at han stadig kan spille skuespil i

"Lakeview Terrece" er sidste nyt i den klassiske Hitchcock-agtige hvem-er-din-nabo-egentligt genre, men med gode skuespilpræstationer, lidt instruktør flair og en historie der ikke er så klicheflydt formår "Lakeview Terrece" at være underholdende og formår at rejse et par pointer med sit plot.

Præsidenten er sort, og dagen er ny, men rundt omkring i USA findes stadig racisme. Chris(Patrick Wilson) og Lisa(Kerry Washington) har mød en del i deres tid. De er et såkaldt interracial couple. Et par bestående af en sort pige og en hvid fyr. De lader sig dog ikke påvirke af omgivelserne, og da Chris får får en mulighed for at arbejde i L.A. ser de deres snit til at købe hus sammen. De finder et fedt hus på Lakeview Terrece. Et hus bygget på toppen af en bakke med en lækker udsigt over L.A. og tilsyndeladende rolige familieomgivelser i det lille kvarter. Endnu mere heldigt virker de da også da de finder ud af at politibetjenten Abel Turner(Samuel L. Jackson) bor inde ved siden af med sine to børn. For intet er da bedre end at have en politibetjent i nærheden? Abel viser sig dog hurtigt ikke så rar som man kunne håbe. Hver gang de komunikere med ham kommer der små kommentare som hvorfor Chris hører rapmusik når han er hvid. Langsom bliver det klart at Abel ikke bryder sig om dem. Det hjælper dog heller ikke at Chris og Lisa fejre deres nye hus med sex i poolen, noget som Abels børn ser fra deres værelse. Men som retssystemet siger er det jo ord mod ord, de må klare konflikten selv. Det hjælper dog heller ikke Chris og Lisa at Abel er beskyttet som betjent, og har mange kollegaer som sagtens kunne få beviser til at forsvinde, hvis der skulle ske ham noget. Men hvor stopper konflikten? Hvor langt er Chris og Lisa villige til at gå? hvor langt er Abel?

"Lakeview Terrece" tager nogle interessente temaer op i racisme debatten. Både fordi det er en sort mand der er racistisk overfor et sort/hvidt par, og fordi racismen ikke er rettet mod sorte eller hvide, men et par bestående af begge. Smart er det også af instruktør Niel LaBute at når man har set filmen færdig kan se at mange af konflikterne faktisk ikke er så racebetonede som man skulle tro, og det er egentligt kun fordi hovedpersonerne lægger det i det. Det bliver faktisk aldrig sagt direkte. Om man køber filmens slutning er så en anden sag. Det er altid svært at slutte denne slags film, fordi hvordan skal man have en afsluttende konflikt der er realistisk og samtidig virker spændende? Filmen klare sig dog godt og tyer ikke til nemme skræmme effekter, og virker forholdvis realistisk i sig fremgang af historien. Hovedpersonernes handlinger vikrer realistiske, og ikke alt for overdramatiserede. Specielt Patrick Wilson hjælper på dette. Filmen kunne nemt virke urealistisk hvis det var en eller anden action skuespiller som normalt kunne klare hvad end det skulle være, men Wilson virker meget naturlig, og finder sig i de små kommentare unden at gøre det store væsen af sig. Det er flot underspillet skuespil. Kerry Washington er desuden god, og det er rart at se at filmen ikke kun kører på konfrontation mellem de to mænd, hun har også konflikter med Abel og er måske mere aggressiv i de situationer end Chris er. Som skrevet til at starte med er det altid rart at se film som "Black Snake Moan" og "Lakeview Terrece" og blive mindet om at selvom Samuel L. Jackson laver mange skodfilm, er han en god skuespiller. Her er han godt som filmens "skurk" men kan bliver aldrig for karrikeret og tegneserie agtig, og da filmen slutter har man endda lidt ondt af ham.

"Lakeview Terrece" kunne nemt være blevet en standard thriller hvor der var problemer med naboen, som det er set så mange gange før, men pga stærke temaer og gode skuespillere løfter den sig lige over de fleste af disse.

Titel: Lakeview Terrace
Original Titel: Lakeview Terrace
Premieredato: 21. november 2008