16. november 2006 af Henrik Andersen

Lazy Town 1 : Velkommen til Lazy Town. billede

I Lazy Town sker der ting og sager når Stephanie og superhelten Sportacus laver fis og ballade, til stor skuffelse for den dovne bølle Robbie Rådden.

Denne første DVD i serien om Lazy Town indeholder 4 afsnit af hver 25 minutters varighed.

1: Velkommen til Lazy Town.

Lazy Town er indhyllet i en atmosfære af dovenskab og usunde vaner, og det passer fint den doven skurk Robbie Rådden, der elsker at lave ingen ting og bare drive den af hele dagen.
Borgmesteren Hubert får en dag besøg af sin niece Josephine. Josephine er en helt almindelig pige, der bare elsker at lege og have det sjovt med en masse legekammerater. Hun møder drengen Ziggy, der elsker slik og søde sager. Motion og det at lege ligger fjernt fra hans dagligdag. Hans venner Pixel, Stingy og Trixie sidder bare hele dagen foran skærmen og spiller computerspil.
Josephine søger råd hos sin onkel Hubert, for der må da være en måde hvorpå hun kan få de dovne børne udenfor og lege. Hubert har engang hørt om en superhelt der bor i et luftskib, og som man kan kontakte ved hjælp af en finurlig sendemekanisme ved postkassen. Josephine beder om hjælp og snart ankommer superhelten Sportacus der er sundheden selv, og snart har han og Josephine fået gang i hele byen, hvilket ikke passer Robbie Rådden, der graver en fælde for Sportacus. Uheldigvis går Borgmesterens sekretær Frk. Nysgerrig i den og endnu engang må Sportacus vise sine supertalenter.

2: Doktor Rottenstein.

Ziggy leger superhelten Ziggycus, stærkt inspireret af hans store forbillede Sportacus, så da Sportacus ankommer spørger han ham om, hvordan han i grunden bliver så stærk. Sportacus fortæller, at han altid spiser friske grøntsager og specielt gulerødder.
Robbie Rådden vil også gerne vide hemmeligheden bag de friske grøntsager og stjæler en gulerod til nærmere undersøgelse. Han ligge ren lumsk plan og klæder sig ud som Doktor Rottenstein og placere nogle pletter på Ziggy så de andre tror at han er blevet syg. Rottenstein fortæller at den eneste kur er junkfood og masser af slik og så skal man også huske at lade være med at rører sig.
Robbie Rådden sniger sig derefter ombord på Sportacus luftskib, og får ved et uheld startet det. Sportacus opdager det og forsøger at holde det tilbage, men han har brug for hjælp fra hans venner. Problemet er bare at de ligger og er syge af slikforgiftning. Spørgsmålet er om de kan nå hjælpe Sportacus, hvis de spiser lidt friske gulerødder ?

3: Idrætsdagen.

Det er den store idrætsdag i Lazy Town. Alle børnene skal deltage i et stort kapløb og alle glæder sig til at køre på skateboard, rulleskøjter, cykler og løbehjul. Sportacus vil gerne være med. Robbie Rådden hader sport og opkøber sportspladsen. Han udfordre Sportacus og børnene til et væddemål. Han og Sportacus skal konkurrere og hvis han vinder så får han sportspladsen som han kan lave om til en fjer pude udfyldnings fabrik, og Sportacus skal forlade Lazy Town for evigt. Hvis Sportacus vinder får børnene deres sportsplads tilbage.
Robbie Rådden fremstiller et giftigt æble af sukker og søde sager, og da Ziggy giver det til Sportacus i god tro om at et dejligt æble, vil friske ham op, går Sportacus total sukkerkold. Nu gælder det for Ziggy om at skaffe et nyt rigtigt æble til Sportacus, så han kan blive flyvende igen og slå den skumle Robbie Rådden.

4: Dagens helt.

Ziggy leger sportshelten sportsgodter, og han redder heroisk sin slikkepind. Men han vil gerne være noget bedre og en stører helt. Imens designer Pixel et nyt klubhus på computeren og snart er han, Josephine og de andre i gang med at bygge det. Ziggy vil gerne gøre noget godt, men hver gang han prøver at hjælpe nogen går det helt galt. Sportacus giver ham det råd, at han skal tage et stille og roligt, og starte i det små før han kaster sig ud i de vilde heltegerninger.
Imens vil Robbie Rådden forpurre børnenes klubhus byggeri. Men til hans store ærgrelse fanger han sig selv på en gren højt oppe i et træ over klubhuset. Sportacus må redde ham, men faren er ikke over endnu. For den gren som Robbie Rådden har savet halvt over truer med at falde ned oven i dem der står nedenunder. Så nu er det tid for superhelten Sportsgodten til at vise hvad han kan.

Lazy Town er en lidt anderledes børne Tv-serie end dem vi er vant til at se, eller selv producerer her i Danmark. Den blander en masse forskellige elementer som Rigtige skuespillere, dukker, Greenscreen optagelser og 3D animation. Det hele æltes sammen og tilsættes noget iørefaldende musik og genkendelige sange, der ledsages af musical ligende optrin.
Der er kun 3 rigtige skuespillere med i Lazy Towns person galleri. Resten er dukker.
Magnus Schevinc spiller super duper helten sportacus. Magnus Schevinc har også skrevet serien og instrueret flere af afsnittene. Julianna Rose Mauriello spiller pigen Josephine de aldrig er bleg for at give et lille sangnummer. Desuden er Stefan Carl verdens mest dovne og motions hadende skurk Robbie Rådden, hvis makeup og mimik minder om noget fra Dick Tracy.
Skuespillet er en smule overgearet, men det er blot en del af stilen i serien. Der er stort set skruet op for de fleste filmiske virkemidler.
Et af Lazy Towns overordnede temaer handler om at man skal tro på sig selv. Som i del 4: Dagens Helt hvor Ziggy gerne vil være helt og moralen er at vi alle er i stand til at udfører heltegerninger. Vi er alle en del af hverdagens helte. Alle kan brugen til noget. Det handler blot om selvværd og optimistiske tanker.
Et andet gennemgående tema er sundhed. Superhelten Sportacus er sundheden selv. Han lever kun af frugt og grøntsager, hvilket han selvfølgelig også råder børnene i Lazy Town til at gøre. Dette er bestemt ikke en dårlig pointe, og det bliver heldigvis aldrig sagt på en prædikende måde, så man sidder faktisk selv, når man ser det, og får lyst til en gulerod, når man ser hvor frisk Sportacus bliver af dem. Han bevæger sig aldrig normalt, men flik flakker, hopper og springer altid rundt.
Lazy Town er bestemt et besøg værd. Serien er nok lidt for forvirrende for de mindste, men er man 4 år og opefter, så vil man sagtens kunne følge med, og helt sikkert blive draget ind i det fantastiske og farverige univers som Lazy Town er.

Der er ikke noget ekstramateriale at finde på Lazy Town 1.

Serien kan ses med Dansk, Svensk, Norsk og Finsk tale.

De Danske stemmer er gode, og selvom man til tider kan se, at det er synkroniseret, er det helt sikkert ikke det målgruppen sidder og lader sig distrahere af. De danske stemmer leveres blandt andet af Skuespilleren Caspar Phillipson, der giver den gas som Sportacus. Tilli Emeli Bech ligger stemme til pigen Stephanie og Jens Jacob Tychsen er fæl og grum som dovenskaben selv: Robbie Rådden.

DVD’en er venligst stillet til rådighed af Sandrew Metronome.

Titel: Lazy Town 1 : Velkommen til Lazy Town.
Original Titel: Lazy Town 1.