Legend Of Evil Lake

9. juli 2006 af Toke Nielsen

Legend Of Evil Lake billede

Fint koreansk eventyr der ligger sig pænt i slipstrømmen på mange øvrige titler fra Asian Vision.

Med film som The Ring (1998) og Tiger På spring, Drage I skjul (2000) fik den vestlige verden for alvor øjnene op for, at asiatisk film er alt andet end kedelig og længe har været lysår foran vestlig film når det kommer til effekter og flotte slagsmål. Siden hen er videomarkedet blevet oversvømmet af en rivende strøm af horrible gysere og poetiske lækkerbiskener, der ofte (bestemt ikke altid) har det tilfælles, at de trods det enorme kvanta hæver sig over Hollywoods samlebåndsprodukter.

I den Koreanske Legend Of Evl Lake forsøges gyset at blandes med det magiske eventyr og de traditionelt flotte sværdkampe, hvor aktørerne på overnaturlig vis flyver gennem luften.

År 57 f.kr. Et utal af små-stammer strides om magten i det nu forsvundne Silla imperium. Lederen af Månestammen, den onde ånd Auta, indfanges og indespærres i en sø med et magisk sværd som forsegling og imperiet samles under eet kongestyre. Tusinde år senere forelsker landets dronning sig i den heltemodige general Biharang og hendes rådgivere forsøger derfor at myrde Biharangs forlovede, bondepigen Jaunbie. Men ting sker. Det magiske sværd fjernes fra sin plads og den hævnopfyldte Auta genopstår nu i Jaunbies krop og spreder død og ødelæggelse omkring sig. Det er nu op til Biharang at besejre den blodtørstige Auta – uden at slå sin elskede ihjel.

Med Legend Of Evil Lake har instruktøren Kwang-hoon Lee, med kun tre spillefilm på bagen, begået et fint stykke asiatisk fantasy som vi kender det fra utallige andre film fra genren. De visuelle effekter er udmærkede men det ses tydeligt at han stadig mangler noget træning samt nok mere økonomisk backup for at nå op på år 2006 standard. Til gengæld får vi et fint skruet sammen klassisk eventyr, fyldt med had, kærlighed, forræderi, hævn og heltemod tilsat en vaskeægte spøgelseshistorie, masser af afhuggede lemmer og en fin og sørgelig morale til slut.

Det er alt sammen udmærket og vældigt underholdende men med fantastiske film som A Chinese Ghost Story (1987) Hero (2002) og House of Flying Daggers (2004) in mente, bliver Legend Of Evil Lake (2003) desværre ikke til mere end en flot parentes i Universal Pictures Asian Vision serie. Men holder man af genren og har man netop nydt eventyret Seven Swords der herhjemme udkom maj 2006 er der ingen vej uden om denne film også. Fire fine stjerner herfra.

Ekstramaterialet må nøjes med en enkelt stjerne for udelukkende at bestå af fire korte trailere, hvoraf den ene er for konceptet Asian Vision serien. Denne lover både, blod, horror, sci-fi, action og adventure hvilket jo er så sandt som det er sagt.

Filmen er venligst stillet til rådighed af

Universal Pictures.

Titel: Legend Of Evil Lake