Legion - Sæson 1

20. december 2017 af Peter Kruse Dam Jensen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Legion - Sæson 1 billede

Den visionære Noah Hawley's bidrag til X-Men-franchisen er et gennemsyret, velspillet og fremragende mesterværk, og er en af de mest originale og fascinerende serier i år.

Da den, på daværende tidspunkt, upåagtede Noah Hawley, der primært havde gjort sig som forfatter på diverse serier, herunder "Bones" (2005-17), fik ansvar for at lave en serie ud fra Coen-brødrenes anerkendte film, "Fargo" (1996), var der ikke mange, der havde regnet med at serien ville blive så enorm succesfuld, som den er endt med at blive. Men "Fargo", hvis tredje sæson netop har haft præmiere tidligere i år, er endt med at blive et tv-fænomen, og alle tre sæsoner alle har været publikum - og anmelderroste, samt hevet mange priser hjem. Derfor var der anderledes store forventninger, da Hawley skrev en aftale med netværket "FX", der også står bag "Fargo", om at han skulle lave tv-serien "Legion", hvor han både blev "showrunner", instruktør (pilot-afsnittet), forfatter (afsnit 1, 2 og 8) samt executive producer. Med andre ord, så fik han placeret meget kreativ magt i sine hænder, hvorledes serien skulle præsenteres i form og tone. Og han leverer på fornemmeste vis også varen.

Magtfuld og skizofren
"Legion" bygger på en tegneserie af Marvel Comics fra deres X-Men univers af samme navn. Vi følger en ung mand, David Haller, der er indlagt på et sindssygehospital, der spilles sublimt af Dan Stevens, jep, ham fra "Beauty and the Beast" (2017) og "Downton Abbey", og hans ligeledes psykisk ustabile ven, Lenny Busker, en uforlignelig veloplagt Aubrey Plaza, forsøger begge at skabe en nogenlunde normal tilværelse imellem medicinindsprøjtningerne og psykologsamtalerne. Dette bliver dog umuligt for David, da han omgående forelsker sig i en ny patient Syd Barret (Rachel Keller), der ligeledes får stærke følelser for David. Inden de dog kan nå at tælle til ti, hersker kaos over hospitalet, og David bliver taget til fange af den statsligoperative militantgruppe, Division 3, da de mener, at han ikke er sindssyg, men tværtimod en meget magtfuld telekinesisk mutant. Han bliver heldigvis reddet af en mutantgruppe, ledet af den målrettede Melanie Bird (Jean Smart), som har i sinde at bruge David som våben imod dem, som vil mutantracen ondt. Men David er, for at sige det mildt, slet ikke i psykisk stand til at kunne hjælpe nogen. I hans hjerne lurer den mystiske parasit, "The Shadow King", og den har i sinde at skubbe David ud af sit eget sind.

Utroligt medrivende og visuelt blændende
"Legion" er et imponerende og dynamisk værk, der både er utroligt medrivende og visuelt blændende. Cinematografien er bombastisk og farvestrålende, og de mange finurlige og sjove kamerabevægelser gør serien til et vanvittigt syretrip. På ægte "Inception"-manér lander vi i David's kaotiske og rodede underbevidsthed, hvor han må kæmpe mod den onde Shadow King imod alle odds. Her skal han forsøge at finde hoved og hale i, hvad der er virkeligt og hvad, der er opdigtet. Sjældent har en serie, bestående af så relativt få afsnit, fået så meget eminent spænding og underholdende banalitet klemt ind, og så endda på en så elegant og klog facon. Den giver et anderledes og kærkomment bud på superheltegenren, og krydrer det med en genial historie og et sjovt manuskript. Hawley bruger de mange flotte effekter og de kloge filmiske værktøjer på en genial måde, som gør seriens look unikt. For eksempel er der lige pludselig en scene, hvor alle vores helte mister hørelsen, og så fortsætter scenen i lydløs tilstand. På samme måde i afsnit syv, hvor heltene kæmper imod The Shadow King, slår billedet over i sort/hvid tilstand, lyden bliver slået fra og består kun af et fornemt soundtrack af klassisk musik, og dialogen bliver leveret på ægte stumfilmsmanér via mellemtekst på skærmen.

Dan Stevens og Aubrey Plaza - husk dem!
Dan Stevens er perfekt valgt til rollen som den stakkels David Haller. Specielt i en scene, hvor han snakker med sit rationelle jeg, som har en britisk accent (Stevens originale accent) i sin underbevidsthed, er et perfekt eksempel på hvor god han er i denne rolle. Men den største stjerne i serien må absolut, uden sidestykke, være Aubrey Plaza. Halv femme fatale og halv kamæleon, leverer den tidligere "Parks and Recreation"-stjerne sit livs præstation som den ustabile Lenny Busker. Og ikke så overraskende, så byder serien også på en del store twist - også for Plaza's karakter.

"Legion" er en af årets bedste serier, og enhver med kærlighed til originale tv-serier, bør uden tvivl se dette psykedeliske mesterværk.

Ekstramateriale - 4/6 stjerner

Ekstramaterialet består af nogle stærke deleted scenes, der sagtens kunne have været med i seriens afsnit, uden at de ville have virket som unødvendigt fyld. Nogle af dem er blot vidunderlige skøre, nogle af dem er sågar med til at fremme Davids komplicerede og spændende karakter, samt Syd og Davids forhold. Derudover får vi i kortfilmen, "Fractured Reality: A Different Kind of Hero", en del interviews med castensemblet, Noah Hawley og holdet bag tv-serien, hvor de reflekterer over seriens struktur, handling og mening. Desuden er der også nogle små interessante klip, som giver nogle lidt for korte indblik i seriens location, produktionsdesign, make-up, effekter og tegneserieforlæg.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount

Titel: Legion - Sæson 1
Original Titel: Legion - Season 1