LEGO DC Batman: Family Matters

16. november 2019 af David Lund

LEGO DC Batman: Family Matters billede

Endnu en fin LEGO-film.

Der går ikke mere end et øjeblik, før en ny LEGO-udgivelse er på gaden. LEGO her, LEGO der og LEGO allevegne! Selvom LEGO efterhånden har taget en bid af så mange franchises, at koncernen snart må være overmæt og smældfed, holder de stadig kvalitetsmæssigt en overraskende høj standard. Deres udgivelser til hjemmemarkedet er sjældent på højde med biografudgivelserne, men mindre kan nu også gøre det. LEGO har haft en enorm succes med deres DC Comics karakterer - hovedsageligt Batman der har spillet hovedrollen i sin egen biograffilm også. Faktisk blev jeg nødt til at slå op, hvor mange DC Comics film, LEGO nu har lavet, og “LEGO DC Batman: Family Matters” er nr. 9. Selvom vi er så langt inde i historien, er der dog intet galt med, først at hoppe med på vognen nu.

I denne film har Batman en mindre identitetskrise, og har svært ved at balancere sit rigmandsliv som Bruce Wayne med hans alterego Batman. I et desperat forsøg på at tage skridtet videre, ender Bruce Enterprises i hænderne på de forkerte mennesker, og snart står Batman overfor velkendte fjender og en enorm robothær. Med lidt tiltrængt hjælp fra resten af holdet, vil han sætte en stopper for Gothams endeligt.

“LEGO DC Batman: Family Matters” er en fornøjelse - så længe der ikke er action. Filmens historie hamrer derudaf i en enorm hastighed, og er fyldt med nok twists til at holde den underholdende og interessant. På trods af hastigheden føles filmen organisk og naturlig grundet en tiltro til karaktererne, der er rodfæstet i mytologien og holder sig til denne. Humoren svinger mellem det geniale og det genkendelige. Batman er efterhånden så velkendt en komisk karakter i LEGOs udgave, at flere vittigheder er taget fra tidligere film, men der er tilpas med nyt materiale trods alt.

Filmens svage punkt er dens actionscener. De er forrygende flotte - ingen tvivl om det - men de er konsekvensløse, og virker ufarlige når der især kæmpes mod de kedelige droner og robotter. Heldigvis fylder både Batgirl og Batwoman lidt mere i denne film end de tidligere, og de virker som et ekstra krydderi i scener som disse, så det aldrig bliver direkte gabende kedeligt. Det er bestemt også en franchise, der har brug for mere girl power, så mere af den slags, ville ikke kun skubbe skidtet ind i nutidens tendenser, men også udvide målgruppen betydeligt.

“LEGO DC Batman: Family Matters” er måske en af de svageste LEGO film i DC-regi, men det siger en del om, hvor høj standarden egentlig er. Det er en kort, underholdende og til tider karaktermæssigt interessant lille tegnefilm, der kun skuffer momentvis. Både danske og engelske stemmer er fremragende. En lidt tydeligere morale så de yngste også kan være med, havde været at foretrække, men det er en fin film, at slå hjernen af til. Og så er den bedre end alle Batflecks live-action film tilsammen.

Ekstramateriale er der intet af på udgivelsen her.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: LEGO DC Batman: Family Matters