Lego DC Comics Super Heroes: Justice League - Gotham City Breakout

8. august 2016 af Teddy Tofte

Lego DC Comics Super Heroes: Justice League - Gotham City Breakout billede

At navigere gennem virvaret af figurer fra et propfyldt univers, som det DC Comics er, kan godt være svært for nye tilskuere. Men eftersom dette specifikke univers, ”Lego DC Comics”, er beregnet til de mindre børn, så gør det faktisk ikke så meget. Børn vil elske alle de forskellige farverige karakterer, der findes, og fans af DC-universet vil smile henrykt ved synet af de figurer, som vi sjældent ser på tv-skærmen, men også grine af de nogle gange dårlige jokes, som er så dårlige, at de er gode. Resultatet er, at det aldrig er kedeligt at se på.

Batman har fødselsdag. Derfor bliver han ført bort og tvunget på ferie af Batgirl og Nightwing. Imens er det op til Superman at beskytte Gotham City, som hurtigt indser, at Nattens Hævners hjemby langt fra ligner storbyen Metropolis. I denne udgave af DC-universet er Superman modig og naiv, men ikke særlig kvik, og han bliver hurtig udmanøvret af Jokeren og formår at lade de indsatte fra Arkham Asylum undslippe. Selv med hjælp fra Cyborg og Wonder Woman bliver Superman narret hele tiden. Derfor kræver det, at hele Justice League kommer til undsætning (plus Robin, efter han er færdig med sine lektier) for at få Gotham City tilbage på det rette spor igen.

Mens alt dette sker, forsøger Batgirl og Nightwing at genforene Batman med hans mentor, Madame Mantis, men de finder ud af, at de er blevet lokket i en fælde af Deathstroke og Bane, som har tilfangetaget Madame Mantis og gjort en underjordisk race til slaver, en race som hun har svoret at beskytte, kaldet for ”Trogowogs”. Som det jo nogle gange ender, så bliver Batmans ferie afbrudt og han må redde dagen sammen med sine makkere.

Historien om Madame Mantis minder i uskyldig grad om historien fra ”Kill Bill”, fordi Mantis’ baggrundshistorie involverer kampsport, karate og et ”Forbudt Slag”. Men heldigvis involverer det meste af plottet i ”Gotham City Breakout” DC Comics’ velkendte karakterer og det er ganske sjovt at se dem valfarte frem og tilbage som hyperaktive myrer. Filmens bedste element (i det mindste for det voksne publikum) er konceptet om Batman som den bundseriøse rolle i et virvar af latterlighed og farver, næsten ligesom Adam Wests portrættering af figuren fra tresser-serien. Selvom ingen ønsker en sjov Batman i filmens verden, er det stadigvæk hylende morsomt at se Batman lave lidt sjov med sig selv og sit univers.

Ligesom med de andre Lego-film i DC-universet er denne film primært for børn, selvom der er en lille håndfuld klassiske referencer til andre inkarnationer af universet, som kun voksne kender til. For eksempel formår de at inkorporere ordet ”Batusi” i filmen – er det da ikke genialt?

Blu-Ray:

”Gotham City Breakout” kan nemt sammenlignes med de andre titler i dette Lego univers. Farverne, det hvide og det sorte er solide, der er gode kontraster og animationen ser forrygende i højdefinition. Hvad angår lydkvaliteten, så formår blu-ray’en at sprede sine lyde i DTS-HD 5.1 ud over hele rummet, men der er ikke noget exceptionelt at bemærke i dette tilfælde.

Ekstramateriale:

Desværre er der kun trailers på denne udgivelse. Det er skuffende. 1 stjerne for dette.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Warner Home Video.