Let's Be Cops

2. oktober 2014 af Stine Grønborg Sandvej

Let's Be Cops billede

Let’s Be Cops er både uoriginal og forudsigelig, men filmen holder hvad den lover, og byder på masser af action, vold og drengerøvshumor, og lægger sig i rækken af film som 21 Jump Street og Superbad.

Justin Miller og Ryan O’Malley er gamle college-buddies og nuværende roommates. De er begge omkring de 30, og ingen af dem har endnu formået at skabe sig en solid karriere. Justin arbejder i en virksomhed der udvikler computerspil, men chefen vil ikke lytte til Justins ideer og hans prototype på et skydespil om politimænd, ligger derfor på kold is. Ryan er forhenværende amerikansk fodboldspiller, hvis spirende karriere fik sin ende, da Ryan i sin ungdomskådhed hoppede ned fra et tag til en fest, og skadede sit ben. Nu bruger Ryan i stedet sin tid på at lave reklamer for herpesmedicin, samt at (bokstaveligt talt) tæve kvarterets børn i amerikansk fodbold.

Da vennerne en dag bliver inviteret til et jubilæum for deres collegeklasse, vælger Justin og Ryan at troppe op i politiuniformer, i den tro at der er tale om en kostumefest. Deres gamle studiekammerater er ikke imponerede, men Ryan og Justin oplever hurtigt – på vej hjem fra festen – at deres uniformer tiltrækker dem en masse positiv opmærksomhed. Vennerne vælger at udnytte deres nyfundne magt, og involveres i en masse sjove situationer. Justin og Ryans "leg" bliver dog til farligt alvor, da de ved et uheld lægger sig ud med en albansk mafiaboss…

Der synes at være en tendens i Hollywood i øjeblikket, som handler om hvor sejt (eller usejt) det er at være politi. Film som 21 Jump Street og Superbad gør grin med umodne mænds forsøg på at lege ’badass’ politimænd, som enten kikser totalt, eller viser sig at være dybt korrupte og uansvarlige (tænk bare på officers Slater og Michaels i Superbad). Let’s be Cops forsætter i samme stil. Humoren er grovkornet og til tider grænsende til det vulgære. Filmens historie er i sig selv ikke original. Der spilles på alle tænkelige klichéer, lige fra forbryderbanden bestående af en flok pumpede og karseklippede øst-europæere, til Justins ’love-interest’, Josie (Nina Dobrev); den smukke servitrice som arbejder på den restaurant hvor den albanske mafia huserer, og som er uvidende omkring Justins sande identitet.

Selvom filmen på ingen måde er nyskabende, og selvom historien er forudsigelig, så bliver man alligevel revet med. Instruktør Luke Greenfield, som fik ideen til filmen efter selv at have gået LA rundt iført en falsk politiuniform, har formået at levere en film som er både sjov og underholdende uden forbehold. Det er drengerøvshumor for alle pengene, hvor hjernen står af, og hvor man bare må overgive sig til galskaben. Derudover er Let’s Be Cops akkompagneret af et svedigt soundtrack med alt fra Backstreet Boys til DJ Carnage, som tilføjer filmen en masse attitude.

Jake Johnson og Damon Wayans Jr. spiller makkerparret Justin og Ryan, og mange vil måske genkende dem fra komedieserien, New Girl hvor Johnson og Wayans ligeledes spiller venner og roommates. Kemien mellem de to skuespillere er tydelig, og Johnsons uregerlige Ryan er en god kontrast til Wayans' mere fornuftdrevne Justin.

Det er action, sex, vold og grovkornet humor i et højt tempo og med et velfungerende cast, men heller ikke mere end det.

Titel: Let's Be Cops
Original Titel: Let's Be Cops