Let's Spend the Night Together

1. marts 2006 af Per C. Halling

Let's Spend the Night Together billede

Tag et stort navn i Filmverden (Hal Ashby) og et stort navn i musikverden (Rolling Stones) og sæt dem sammen og se hvad der kommer ud af det.

Her ser vi nærmere på en koncertoptagelse fra start 80’erne, hvor Rolling Stones sloges med en masse interne konflikter, men ikke desto mindre får du her en bunke af deres hits fra 60’erne og 70’erne.

En udskældt genre

Live koncerter på VHS, Laserdisc eller CD, har ikke altid haft de bedste vilkår, for mange har tit set set disse som enten et forsøg fra kunstnere til at hive lidt flere penge ud af folk eller som pause mellem 2 albums. Kvaliteten har også været meget svingende, så ikke alle har kunne tåle enten at blive smidt op et stort lærred/skærm eller i en god cd-afspiller, uden at musikken er druknet i publikumsstøj, dårligt mixet lyd eller billede. Men med indførelsen af rigtig gode producere og instruktører og ikke mindst den teknologiske udvikling med dvd, er det nu blevet muligt virkelig at føle at man er til koncert med sin favorit kunstner uden, at det koster en formue.

Instruktører går nye veje

De seneste år har vi igen set flere musicals og rockoperaer blive transformeret fra scenen til de hvide lærred dog med meget svingende kvalitet og succes. Vi har bl.a. fået Allan Parker’ EVITA, Rob Marshalls CHICAGO og senest Chris Columbus’ RENT, så film i biografen med meget musik er ikke noget nyt, ej heller på dvd.

Flere store amerikanske filminstruktører har på et eller andet tidspunkt kastet sig over et projekt, hvor musik er en væsentlig bestanddel, men ikke lige er en musical. Jeg kan i flæng nævne Martin Scorsese med THE LAST WALTZ om THE BAND eller Jonathan Demme med STOP MAKING SENSE om og med TALKING HEADS. Men også instruktører som fx Robert Altman lavede i 70’erne en film om forskellige skæbner i country musikkens hovedstad NASHWILLE og Milos Formans mesterlige film AMADEUS fra 1984, som gode eksempler på at drama og god musik kan godt forenes. Men i takt med at MTV, VH 1 og andre musik tv-kanaler skreg efter musikvideoer, som ikke bare lige viste en kunster stå og synge sin sag men også havde en historie, begyndte en helt ny type af instruktører at dukke op i slutninger af 80’erne og gennem 90’erne, som gik den anden vej dvs. fra musikvideoer til spillefilm. Navne som David Fincher, Joel Schumacher, Michel Gondry er måske navne du kender, som alle har en fortid i musikkens verden. Der er også instruktører fra reklamens verden men den historie må du få en anden gang. Uanset hvilken vej de er gået, har de altid kunne være med til forsøge at fornye og ikke mindst flytte grænser for genren og mediet. For alt andet lige så uanset kunstnerens popularitet er det stadig svært at logge folk i biografen til en koncertfilm.

Et spændende valg

Rolling Stones har adskillige koncertdvd’er ude, men da jeg så, at de var instruktøren Hal Ashby, der havde instrueret den tænkte jeg, at det kunne være spænde at se, hvad han har fået ud af møde med Mick Jagger & Co.

Hal Ashby var en af de helt store instruktører i 70’erne og hans film fik altid gode anmeldelser, omtaler og Oscarnomineringer. Hans film har også skabt debat men ikke på den negative måde, selom flere af hans film tog meget politiske emner op. Men hvor han en succes på lærred så var hans privatliv præget af stofmisbrug (han kollapsede under indspilningen af netop denne koncert) og andre triste ting, der gjorde, at han desværre ikke fik så mange projekter i 80’erne, hvis de ikke decideret blev fjernet fra ham. Dette misbrug førte i den sidste ende til hans alt for tidlige død i 1988, kun 59 år gammel.

Kunne ikke enes

Koncerten er meget filmisk lavet, bl.a. indledes den med billedemontage så man bliver suge ind i koncerten. Der er ikke brugt så meget kraner, men helikoptere til nogen af de meget flotte kamerature. Hvor mange instruktører kun koncentrer sig om bandet, sørges der her for at vi er med hele vejen rundt frem og tilbage mellem bandet, publikum og teknikere og andet crew der er med til at skabe koncerten. Det er en hårfin balance, som her lykkedes og virkelig får koncerten til at gå op i en højere enhed, selvom den måske ikke er blandt Rolling Stones bedste.

Rolling Stones havde netop ud sendt deres album ”Tatoo You” og på det tidspunkt led bandet under mange interne konflikter, som bl.a. bestod i store uenigheder mellem Kieth Richards og Mick Jagger der dårligt nok kunne være i stue sammen uden det slog gnister. Selvom de helt klart er front figurer har Hal Ashby valg ikke at vise denne konflikt, hverken før, efter eller under denne koncert men giver også plads til fx Bill Wayman så det hele virker rosenrødt og de virkelig er i hopla.

Masser af hits

Selvom lyden og arrangementerne af numre ikke er lige god alle steder, få du alligevel meget valuta for pengene. 25 numre er det blevet til, så der er fuld knald på i de godt 87 minutter koncerten varer, så lad os lige kaste et kig på tacklisten:

1. Take The A Train 2. Under My Thumb 3. Let's Spend The Night Together 4. Shattered 5. Neighbors 6. Black Limo 7. Just My Imagination 8. 20 Flight Rock 9. Let Me Go 10. Time Is On My Side 11. Beast of Burden 12. Waiting On A Friend 13. Going To A Go-Go 14. You Can't Always Get What You Want 15. T & A 16. Tumbling Dice 17. She is So Cold 18. All Down The Line 19. Hang Fire 20. Miss You 21. Start Me Up 22. Honky Tonk Women 23. Brown Sugar 24. Jumping Jack Flash 25. Satisfaction 26. Star Spangled/ Hendrix

Ekstra Materiale

På dvd’er er man efterhånden blevet vant til eksra guf efter filmen og koncertdvd’er er heller ingen undtagelse, for her har man på mange dvd’er kommet med backstage, både før og efter koncerten og med rundt og høre kunstnernes kommentarer, kloge, skøre, syrede og/eller vanvittige bemærkninger og i det hele tage fået følelsen af at være on the road med dem. Ej heller er Angel-knappen er taget i brug, som man er begyndt at se blive anvendt kreativt på flere koncert-dvd-udgivelser. Ærgerligt for det kunne have været fedt at få Rolling Stones kommentarer til det tidspunkt i deres karriere.

Det eneste du får er en trailer og et lille stillbilledegalleri fra den gang koncerten blev optaget.

Video

På coveret står der angivet at filmen er i Full Screen dvs. 4:3 (1.33:1), men den er i 16:9 (1.78:1) ligesom der står angivet at den varer 93 minutter selvom den kun varer 87. Hvis man har set filmen kan man godt føle at billedet virker lidt forkert og så har de ret, for ret faktisk er det korrekte format for filmen hele 2.20:1

Billedet står meget lyst og med stærk kontrast. Billedet er pænt flot hele vejen igennem og man kan godt se at den er blevet skudt rigtig film og på 65mm, hvilket giver billedet utrolig mange detaljer.

Lyden

Lyden er Dolby Surround 2.0. Den ren, men kedelig, der mangler både bund og dynamik til virkelig at rive en med. Det kan godt undre mig at man ikke har gjort mere ud af lydsiden, hverken dengang eller nu.

Menu, Kapitler og Tekster

Menuerne er animerede, men kedelige, dog ledsaget af musik.

Koncerten er inddelt i 26 kapitler som er med sangtitler og med levende billeder til at hjælpe dig huske på, hvor i koncerten du er eller finde den ønskede sang.

Der er ikke tekster under koncerten, hverken sang eller når fx Mick Jagger taler.

Konklusion

Rolling Stones er bestemt et af alle tiders største rockbands. Hal Ashby er en af 70’ernes bedste amerikanske instruktører. Kombinationen af disse 2 store navne har skabt en god og gedigen koncertfilm og ikke mindst optagelse, hvor der er kælet for alle billederne, både under optagelserne og i klipperummet, selvom Rolling Stones, måske ikke er på deres højeste. At der rent faktisk er tale om en sammenklipning af 3 forskellige koncerter mærkes ikke. Desværre er der ikke noget ekstra materiale, som gør udgivelsen til samlet set en noget tynd kop the med mindre man er Hard Core Rolling Stones fan. Jeg vil derfor hellere anbefale at du investere i Martin Scorseses THE LAST WALTZ, hvis du rigtig vil se hvad en filminstruktør kan få ud af sin filmbaggrund. Her er både selve filme og ekstras i særklasse.

Rolling Stones har udsendt masser af koncerter på dvd, men alt andet lige så er de ikke et kedeligt band på scenen uanset hvilke liveoptagelse du vælger, så er både Mick Jaggers og Keith Richards optræden en oplevelse værd.

Screen Shotsne giver ikke dvd’en retfærdighed, men kan god give et indtryk af hvad du har i vente, hvis du beslutter dig for at købe den.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Universal Pictures.

Titel: Let’s Spend The Night Together