Christian E. Christiansen kom i 2006 på banen med en hårdtslående, lille ungdomsthriller om pigebander og gruppepres i ’Råzone’. På grund af den store succes i fokusset på små ’minoritetsgrupper’ i samfundet valgte Christiansen af bringe en film på banen omkring gaderæs og ’Brian-kørsel’. Herfra voksede konceptet ’Lev Stærkt’, som byder på nervepirrende autencitet, danske skuespillerspirer og barske realiteter.
Bedstevennerne Nikolaj (Cyron Melville) og Martin (Jakob Oftebro) lever et hektisk liv med forbrydelser, alkohol og vanvittigt bil-ræs. En dag bliver kombinationen for meget, da de under et løb rammer og dræber en ung pige. Den ene bliver fanget af politiet, mens den anden er fanget af sin dårlige samvittighed – venskabet kommer pludselig på spil i sagen og ved mødet med den skønne Signe (Danica Curcic) er tingene ikke længere sort på hvidt.
Instruktøren bag filmen forsøger bevidst at belyse nogle af de små grupper af samfundet, som man ikke kender så meget til – f.eks. fartbøller, som man blot ser ræse forbi vinduet, mens man mumler diverse bandeord. Derved åbner filmen for en uset guldgrube af spændende originalitet, hvor man som på et helt hvidt lærred kan begynde at skabe rammerne om en ny fortælling om gaderæs, adrenalin-junkies og uheldige skæbner – og det formår instruktøren faktisk ganske godt i denne film. Man kommer helt tæt på fartfascinationen på en solid måde, da filmen rummer nogle unikke biljagter optaget af professionelle racerkørere i de danske omgivelser. Biljagterne er dog meget nede på jorden på en positiv måde, da man derved får et realistisk billede af fartens muligheder, frem for nogle urealistiske scenarier som f.eks. The Fast and The Furious-franchisen – ikke at det er nogle dårlige film!
Man skal dog ikke tro, at man får den helt samme stil som Råzone. Denne film er mere dramabaseret og fokuseret på de følelsesmæssige aspekter af mødet med en utænkelig situation. Den er barsk, men ikke så barsk som Råzone, og det er egentlig ikke noget, der ødelægger stilen. Man kommer helt ind under huden i en situation, hvor tingene står stille og man aldrig kan gøre sine gerninger om. Denne tematik drives fornemt af de dygtige skuespillere, som virkelig er det mest interessante ved filmen – Melville portrætterer fornemt den lettere ustabile karakter, som på den ene side er fornuftig og blot en forelsket dreng, men på den anden side er drevet af abstinenser for fart. Jakob Oftebro bringer for alvor sit talent i fokus som den følelsesladede rod, der for har kørt sit liv af sporet. Danica Curcic er uden tvivl også en af de spirende skuespillere på besætningen, da hun formår at levere et sexet, nede-på-jorden skuespil som den meget almindelige og realistiske drømmepige. Interaktionerne mellem filmens skuespillere er ganske fremragende og vidner om en række nye ansigter, som kommer til at præge det danske filmmarked fremover.
Man kunne godt have frygtet, at niveauet ville blive lidt for ’bøvet’ og overfladisk, men på trods af titlen og coverets drengerøvsydre formår handlingen faktisk at dykke dybt ned i nogle interessante personskikkelser og nogle alvorlige følelser. Filmen balancerer hele tiden på et knivsæg af drengerøvshumor og drabeligt alvor, og denne dynamik mellem disse to yderligheder fungerer overraskende godt. Den er nede på jorden i sin opbygning og forsøger ikke at være mere, end den er. Den giver et realistisk indblik i livet for en fartbølle med fatale konsekvenser, og man bliver virkelig medrevet af stemningen og følelserne. Samlet set er skuespillet i topklasse, handlingen er medrivende og skruet fornemt sammen og hele atmosfæren emmer af tårer og brændt gummi.
Filmen er venligst stillet til rådighed af Nordisk Film.