Life Of Pi

21. maj 2013 af Jesper Poulsen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Life Of Pi billede

Den mest sandsynlige usandsynlige historie nogensinde!

Det er helt umuligt at filmatisere denne roman, har det ofte lydt. Den skal man holde fingrene fra, for man vil aldrig kunne omsætte bogen til et billedligt værk som retfærdiggør den oplevelse man får ved at læse Life Of Pi. De kritiske røster har der været nok af, så det må have været med en vis æresfrygt at den Oscar-vindende (Brokeback Mountain) instruktør Ang Lee satte sig i stolen for at visualisere denne utrolige fortælling om den indiske dreng, hvis familie omkommer i et skibsforlis, som sender ham alene ud på de store oceaner i en redningsbåd i selskab med en tiger. Her må han klare sig mod naturens rasen og tigerens dyriske instinkt mens han forsøger at bibeholde sin egen vilje til at stå i mod udfordringerne.

Ang Lee kan nu se tilbage på en tid, hvor skepsis fra omverdenen var i højsædet. Men mon ikke det var sliddet værd, når han nu står med endnu en Oscar-statuette i kategorien for bedste instruktør? Life Of Pi er blevet et sandt mesterværk i henhold til at skabe så fine rammer for en usandsynlig historie. En banebrydende øjenåbner som fænger ved første sekund, og som uden problemer formår at holde sig oven vande, så at sige, selvom der i lange sekvenser kun er envejsdialog i form af kommunikationen mellem Pi og tigeren ved navn Richard Parker. Der er virkelig skabt en uhørt platform for at lade billedsiden være en form for voice over. Man har næsten ikke fantasi til at forestille sig at den kan blive overgået.

Naturligvis er Pi's oplevelser ganske urealistiske i forhold til hvad der nærmest er menneskeligt muligt, men det er fuldstændig lige meget. Der er heller ikke meget sandhedsværdi i hverken Avatar, Star Wars eller lignende, men derfor kan man jo godt være særdeles godt underholdt alligevel. Det sjove ved Life Of Pi er at den alligevel leger med to forskellige versioner af hvad der skete om bord, inden skibet sank. Den journalist som interviewer den voksne Pi, stilles derfor – lige som publikum – over for at skulle vælge hvad han tror på. En ganske interessant vinkling.

Life Of Pi vinder sit publikum i sin sublime fremstilling af den unge knægt som tvinges til at blive voksen på rekordtid, uden noget netværk til at støtte sig undervejs. Hans omgivelser og miljø tegner et fuldendt portræt af en lille usikker indisk dreng som støt vokser med opgaven. Filmen er virkelig spændende, rørende, sjov og barsk. Ligevægtigt og afbalanceret dosering som sidder lige i skabet. Der er simpelthen så mange ting som du bare skal glæde dig til og nyde i fulde drag. Og selvom det ville være ganske upassende i Oscar-sammenhæng, så er det lige før at jeg synes at den delvist animerede udgave af Richard Parker (tigeren) burde have haft en statuette for bedste mandlige birolle, da dette rovdyr er så overbevisende og afgørende, som f.eks. en Gollum er det i Ringenes Herre.

Life Of Pi er en pragtfuld film som bør deles med familie og venner. Den spænder bredt og jeg er ikke i tvivl om at alle smagsdommere kan finde noget som de vil synes godt om ved denne film. For denne signaturs vedkommende er det så heldigt at jeg kan lide ALT ved Life Of Pi. Derfor giver karakteren også sig selv, eftersom jeg vil anbefale denne film til alle filmelskere, og sågar også dem som bare ser en film engang i mellem.

Skiven indeholder dokumentaren ”A Remarkable Vision”, som grundigt tager fat på hele tilblivelsen af den visuelle opbygning. Her får Ang Lee og hans teknikere mulighed for at vise dig, hvordan man har fået skabt den symbiose af effekter og animation som i sidste ende gør Life Of Pi til en helstøbt oplevelse. Herunder finder du også en trailer for filmen.

SF/Fox.

Titel: Life Of Pi
Original Titel: Life Of Pi