Livsens Ondskab Boks

5. september 2006 af Hans Christian Vang

Livsens Ondskab Boks billede

DR's første store TV-satsning - endelig samlet på 5 DVD'er !!

Posten banker på døren, og jeg får stukket en kuvert i fjæset. Han får efterfølgende døren i fjæset. Ret skal være ret. Indholdet er en smuk boks. Slipcasen er hvid, med guldbladstryk og der er en lækker sandpapirskvalitet over papiromslaget. Indholdet af slipcasen er 5 stk. SLIMcases, hver med deres specifikke standardomslag. Det grafisk udtryk er delikat og minimalistisk.

Historien finder sted i Gammelkøbing. Her bor Manuel Thomsen (også kaldet Thummelumsen) og hans mor, Karen Thomsen. De driver en bette butik i byen. Thummelumsen bliver set ned på af alt og alle, og det må siges at have sat præg på den midaldrende herre, der sjældent bærer på andre humørtyper end gnaven og træls. Han spilles af en uforlignelig Keld Markuslund.

Toldkontrollør Knagsted, livsens ondskab, spilles af Carl Ottosen til punkt og prikke, og hans sminke er så uhumsk at man kun kan more sig derover.

Manuel og Mor Karen har tidligere boet på en gård, som de savner meget. Manuel's eneste mål i livet er at komme tilbage til den gård, og intet skal komme ham i vejen derfor, også selvom han så skal gå med latrinevognen for at tjene penge til at købe den tilbage. Mor Karen tager det hele mindre højtideligt, og synes mest af alt at hendes søn's luftkasteller ikke kan bære på så meget som en enkelt fjer, men en nat vågner Thummelumsen brat. Han mener at have haft besøg af hans afdøde far, der giver ham medhold i hans mission omkring tilbagekøb af den gamle gård, men fortæller ham dog at hverken den gamle hane eller den gamle kat, der bor hos familien, må dø uden at have sat fod\pote på gården igen. Dør et af dyrene før de får gården tilbage, da vil Thummelumsens ønske aldrig gå i opfyldelse. Han forsøger desperat at samle pengene sammen til genkøb af gården, og investerer i en lodseddel, der ham intet giver, og beder til vorherre om hjælp.

Toldkontrollør Knagsted vil få rig mulighed for at more sig på Thummelumsens bekostning, og han er da også en ækel bølle af værste skuffe. Hans våben er ikke vold eller direkte hån, snarere en lavtbrummende, manipulerende ondskabsfuldhed der morer ham en hel del.

Erik Paaske er med, som ædedolkenes formand, i en pragtpræstation af væsentlig karakter. En del af skuespillerne virker lige lovlig 'teater-agtige' i deres fremfusen på videobåndet, som serien tydeligvis er optaget på, men Paaske's spil er på en gang pompøst, som på en scene, og naturalistisk.

Ædedolkene er et satirisk indslag i seriens ellers - til tider - ulyksagelige mørke 'feel'. Med deres uhæmmede, frådsende pragtmåltider og spøgfulde fornærmelser af hverandre, vækker de både fnisen og latter.

Poul Bundgaard er med, som ædedolkenes 'mester', Luksusbugen, og Bundgaard skuffer aldrig. Ej heller her, hvor hans joviale spillestil virkelig kommer til sin ret.

Mange andre store danske skuespillere findes i Gammelkøbings gader. Heriblandt Kirsten Rolffes, Ebbe Rode, Ove Verner-Hansen, og Inger Bagger.

Livsens Ondskab hører til på hylden ved siden af Matador, som det startskud den var for alle Danmarks Radio's efterfølgende storstilede produktioner.

Som tidligere nævnt er præsentationen lækker og delikat for øjenæblerne, omend jeg ikke begriber hvorfor pokker der kun er et eneste afsnit pr. DVD. De varer en times tid, men der kan SAGTENS være 2 afsnit á 1 times på en DVD-5. Det lugter umådeligt af at Nordisk Film har solgt de enkelte afsnit til Kr. 149,00 og nu, hvor der måske ikke er flere købere til den udsalgsform, smider de så alle fem DVD'er sammen til ca. Kr. 300,00. Tålmodighed kan være en god ting, hva'? Men det viser bare hvor åndssvagt mange danske DVD udgivere tænker, når de skal sælge deres varer til os. Som om vi bare rager alt til os, vi kan komme i nærheden af. Livsens Ondskab er en gammel svend efterhånden, fra 1972, og må som sådan have indtjent sine penge. H vis man kan se således på det, når vi tænker på at den er licensbetalt, så det undrer mig at man ikke blot har gjort dette fra start af - samlet skidtet på 3 disks, smidt lidt ekstra 'noget' på (hvilket der ikke er noget af på disse disketter) og smidt dem i en boks. Forudsigeligt og dovent.

Indholdet er smukt. Mage til personskildring skal man lede længe efter, men den noget dovne tilgang til DVD projektet trækker ned. Op jer nu, Nordisk Film. I ville sikkert sælge mange flere eksemplarer, hvis det lignede noget man rent faktisk gad give penge for. Og netop denne sublime fjernsynsproduktion lider under den ekstra plads, den fylder på hylden. Jeg er en gnaven klovn, ja, men jeg går meget op i indpakning og præsentation når jeg betaler flere hundrede kroner for et filmindkøb. Jeg ville nu nok have købt den alligevel, da seriens kvalitet var mig bekendt forud for mit forfatterskab af denne anmeldelse.

Titel: Livsens Ondskab
Original Titel: Livsens Ondskab
Premieredato: 22. august 2006