Livstegn

16. marts 2001 af Jesper Rosenberg Antonsen

Livstegn billede

En almindelig mand bliver kidnappet – og nu må familien gøre alt for at få ham fri...

Peter Bowman bliver en dag kidnappet af en lokal narkobande i Sydamerika. De tror han er en forretningsmand og dermed at der er masser af løsepenge i ham, men Peter er ”bare” en helt almindelig mand, der dog arbejder i et olieselskab. Hans arbejde består dog i at lave en dæmning, først og fremmest for at selskabet skal have lettere ved at lave en rørledning, men også for at hjælpe de lokale. Peter og hans kone Alice har i mange år flyttet frem og tilbage mellem en masse lande, og det er Alice nu ved at være godt træt af.

Det bliver dog ikke bedre, da hun finder ud af, at det firma Peter er ansat i slet ikke ønsker at hjælpe med at få ham fri igen. Heldigvis når firmaet at sende specialisten Terry Thorne ned til Sydamerika og lave de indledende øvelser til at få Peter fri. Terry forbarmer sig nemlig over Alice, og tilbyder at hjælpe hende udenom firmaet. Men det skyldes nok at han er lidt tiltrukket af hende. Alice har også fået støtte af Peters søster Janis, som er kommet den lange vej til Sydamerika for at hjælpe hendes svigerinde. På trods af små gnidninger mellem de 2 kvinder er der ingen tvivl om at de er glade for hinandens støtte.

Mere vil jeg simpelthen ikke fortælle om handlingen i denne fremragende actionfilm, som uden tvivl nok skal blive en succes. Den har nemlig alt hvad der skal til for at man kan tale om en actionfilm. Handlingen er meget troværdig, og det at der bliver sendt en specialist ned for at hjælpe med forhandlingerne er heller ikke et særsyn. Udover at filmen er god underholdning er den også optaget i et smukt landskab, som filmholdet hovedsageligt har fundet i Ecuador. Der er såmænd også indlagt en lille romance mellem Alice og Peter.

Hovedrollen som Peter spilles af David Morse, og han gør det godt. Han formår at spille meget overbevisende, selvom jeg ikke tror han har personlige erfaringer på dette område. Hans kone spilles af den altid dejlige Meg Ryan, og hun er som sædvanlig en dejlig oplevelse. De mange forskellige følelser der måtte komme når ens mand bliver kidnappet formår hun at viderebringe i flot stil.

Og så er der jo lige Russell Crowe. Mon ikke vi alle husker ham fra storfilmen Gladiator? Jeg sad i hvert fald og forbandt ham med Gladiator i starten, specielt fordi han har en meget karakteristisk stemme. Men når man først lige fik ham ind i den ”rigtige” film igen så kan man kun være tilfreds med hans præstation. Her er virkelig tale om en stor skuespiller, og han er helt klart med til at gøre filmen til det den er – fantastisk.

Instruktionen har Taylor Hackford stået for, og det har han bare gjort godt. Navnet lyder måske ikke så kendt, men tro mig, du kender sikkert nogle af hans film i forvejen. Lad mig bare nævne et par stykker. ”An Officer And A Gentleman” og ”Djævelens Advokat” er sikkert nogle du om ikke andet har hørt om før.

Filmen er forholdsvis lang. Den spiller ca. 2 timer og 15 min, men det er på intet tidspunkt kedeligt. Som sagt er der tale om rigtig god underholdning, og du snyder dig selv hvis du ikke ser denne film.

Titel: Livstegn
Original Titel: Proof Of Life
Premieredato: 9. marts 2001