Løftet (DVD)

21. juni 2002 af Claus Larsen

Løftet (DVD) billede

Den evigt flabede Jack Nicholson spiller en nærmest fåmælt strisser i Sean Penns medrivende drama. Absolut blandt højdepunkterne i biffen sidste år

Jerry Black (Jack Nicholson) er politibetjent i Reno og skal pensioneres og til surpri-separtiet, der holdes for ham i den anledning ringes der fra oplandet. En lille pige er blevet voldtaget og brutalt myrdet. Et vidne har set en landsbytosse af en indianer forlade åstedet, og senere finder man frem til ham. Han tilstår mordet og begår selvmord. The case is closed !!!

Jerry er bare ikke så sikker på at man har den rigtige mand. Og hvad værre er; han har lovet moderen til den myrdede pige ved sin sjæls frelse at finde frem til den skyldige. Hans tidligere kollegaer vil ikke hjælpe og henviser ham til en psykolog. Derfor går Jerry selv i sving, og i sit opklaringsarbejde møder han Lori og hendes lille datter, som han opnår at skabe et godt forhold til.

Samtidig er han klar over at morderen kunne slå til igen. Jagten intensiveres og Jerry er meget tæt på. Spørgsmålet er hvor meget han tør satse for at holde sit løfte.

Sådan kan man prøve at gøre en kompliceret historie simpel, og det gør absolut ikke historien god. Den er bedst på skærmen, men så er den til gengæld og så blandt de bedste. Samtidig med at det er en opklaringshistorie, er det også histori-en om en mand, der har nået et punkt i livet, hvor han er dødsensangst for at....dø, vel sagtens. Tanken om pension huer ikke Jerry Black og ved den genfundne kær-lighed til Lori opdager han nye glæder ved livet. Men besættelsen af at finde den uhyggelige morder gør ham temmelig paranoid. Findes morderen eller er det india-neren, der er skyldig. Vi, som publikum, får svaret - men det gør Jerry ikke, hvilket antydes i begyndelsen af filmen.

Instruktør Sean Penn, der er et talent uden lige med sine tre oscarnomineringer inden for de senere år, har virkelig skruet en bundsolid thriller sammen, der giver sig tid til at præsentere sine personer og deres forhold til hinanden. Jack Nicholson er fænomenal som altid. Han er altid god som stor og brovten charmør, men her i denne film skal han være en tilbageholdt gammel mand, der i sin paranoia søger efter et utopisk svar. Robin Wright Penn er også god i sit sammenspil med Jack Nicholson. I løbet af filmen løber vi ind i de mest fantastiske små roller. Benicio Del Toro spiller den tossede indianer, der skyder sig selv. Vanessa Redgrave spiller den myrdede piges bedstemor, Anna Lise Hansen med en lidt søgt dansk dialekt og en fremragende henvisning til H.C. Andersens “Englen”. Helen Mirren spiller en psyko-log, der hjælper Jerry på vej i opklaringen. Og endelig er der en fremragende og kort præstation af Mickey Rourke, der spiller en far, hvis pige har været savnet i tre år. Hvilken smerte han udstiller i de par minutter, han er med.

Filmen foregår i det pitoreske bjerglandskab Sierra Nevada på grænsen mellem Californien og Nevada - kameraarbejdet er fremragende.

At filmen ikke blev oscarnomineret skyldes ganske sikket, at den er en smule ukon-ventionel - det gør at den har været mere populær i Europa, hvor den både var nomineret i Cannes og Berlin. I Danmark fik den såmænd også en fortjent Bodil-nominering for bedste amerikanske film. Sean Penn har vi forhåbentligt ikke set for sidste gang i instruktørstolen - Han vinder måske endda en Oscar som instruktør inden det sker som skuespiller. Alt i alt en helstøbt filmoplevelse, der går over i historien som en af de bedre. Derfor er det også ærgerligt, at man ikke udnytter DVD-mediet med andet end filmen og nogle få ligegyldige ekstra features. Seks ialt - fem for filmen og en for DVD’en

Titel: Løftet
Original Titel: The Pledge
Premieredato: 21. juni 2002