Looney Tunes: Tweety - Kids Collection

2. juni 2013 af Rasmus Krarup Jensen

Looney Tunes: Tweety - Kids Collection billede

Klassiske geni-streger fra Looney Toons-universet

For nogle måneder siden blev et udpluk af Grimm E. Ulv og Hjulbens klassiske tegnefilm anmeldt, hvilket skabte en del nostalgiske undertoner hos undertegnede. Nu er det den lille gulfarvede kanariefugl Tweetys tur til at blive bragt tilbage i nye formater til den kommende generation. Den lille søde fugl fik sin debut i 1942, hvor den spillede hovedrollen i tegnefilmen, ’A Tale of Two Kitties’. Tro det eller ej, men på daværende tidspunkt var fuglen en lille sadistisk, gemen krabat, som heldigvis med tiden fik en kær udstråling for børnenes skyld og en lidt mere ærefuld adfærd over sin modstander, Sylvester.

Denne uendelige kamp mellem kat og fugl, som hver eneste gang ender skidt for katten, minder meget om jagten på Hjulben i Warner Bros. tidligere nævnte animationsserie – men alligevel formår de karismatiske figurer at opfriske genren og skabe et selvstændigt og underholdende univers. Disse animationer er simpelthen indbegrebet af en oprigtig barndom, og børn nu til dags går glip af alverdens goder, hvis de ikke får mulighed for at se disse klassiske tegninger. Figurerne og historierne er udødelige og kan på trods af alt fra 20 til 60 år på bagen stadigvæk underholde den dag i dag.
Opfindsomheden i de små afsnit er utroligt interessant, da hvert afsnit, på trods af den samme opskrift med at katten jagter fuglen, formår at underholde med nye aspekter hver gang.

Udgivelsen byder på 12 fantastiske afsnit fra forskellige tidspunkter i figurernes ’karriere’, men alle episoder er heldigvis plukket fra den originale tegneform. Historien er nemlig blevet fortsat med animerede effekter gennem tiden, hvilket efter undertegnedes mening gør, at figurerne og selve tegnefilmens univers mister sin gnist og særpræg. Udplukket er yderst underholdende og giver en masse alsidige og klassiske eksempler på Sylvesters ukuelige jagt på Tweety til aftensmad. Underholdningen er en smule mere avanceret end i Hjulben-tegnefilmene, og afsnittene formår som altid at underholde børn og voksne.

Afsnittene er leveret med deres originale danske stemmer, lige bortset fra et enkelt afsnit, og det giver en mere nostalgisk følelse i kroppen. De 12 afsnit har desuden den rette spillelængde, så man både formår at sætte sig ind i historien og karaktererne. Der er lavet ca. 49 afsnit med Tweety og desuden Sylvester i de originale tegnestrøg, hvilket ikke er meget, når man tænker på, hvor uendeligt mange afsnit der er med bl.a. Snurre Snup eller Daffy Duck – men fåtallet gør ikke den resterende mængde afsnit mindre underholdende, og Looney Toons ville ikke have været det samme uden disse to karakterer. Derudover optræder den kære bedstemor også i mange af afsnittene, hvilket cementerede figurernes ikoniske placering i tegnefilmsuniverset.

Det er herligt at se, at Warner Bros. har lanceret et projekt om at give den nyere generation et indblik i tidligere tiders udødelige animationer, som på alle måder overstråler alle former for animationsserier i dag. Børn ville uden tvivl hurtigt glemme Svampebob Firkant, hvis blot de fik mulighed for at se disse afsnit, og man kan kun håbe, at der bliver udgivet flere af Looney Toons mest bemærkelsesværdige karakterer.

Der er intet bonusmateriale på denne udgivelse.

Filmen er venligst stillet til rådighed af: Warner Bros.

Titel: Looney Tunes: Tweety - Kids Collection