Love And A .45

22. november 2012 af Henrik Andersen

Love And A .45 billede

Denne herlige lille road movie er en blanding af Natural Born Killers, True Romance og Bonnie og Clyde. Men alligevel er den helt sin egen, og de vildt overspillede karakterer rammer plet i et overdrevet univers, hvor alt kan ske.

Watty Watts (Gil Bellows) og den altid let påklædte Starlene ( Renée Zellweger) er et udspekuleret par, der tjener til dagen og vejen ved at stjæle penge fra døgnkiosker på de støvede Amerikanske landeveje i sydstaterne. De gør det elegant og altid uden patroner i pistolen. De har deres værdighed og regler, og selv om de er lovløse og på kant med politiet, har de deres grænser for hvor voldsomme deres røverier må være.
En dag da deres bekendte og udknaldede stofmisbruger Billy Mack (Rory Cochrane) er med går det galt. Pigen i kiosken er på et vildt syretrip og genkender Billy, der uden at tænke videre over det blæser hendes hjerne ud. Nu er gode råd dyre, og Watts og Starlene tager flugten. Nu er de for alvor lovløse, og deres flugt ender som et romantisk road trip, hvor de både får mulighed for at møde Starlenes hippie forældre, og selv blive gift af en præst (Jack Nance) de støver op på vejen. Men udover at politiet naturligvis er efter dem, er de 2 håndlangerer Creepy Cody (Jace Alexander) og Dinosaur Bob (Jeffrey Combs) også lige i hælene på det nyforelskede par.

Instruktøren og manuskriptforfatteren C.M. Talkington har med Love And A .45 lavet en skøn lille film, der selvfølgelig suger til sig fra andre film i samme genre. Her kan nævnes: Natural Born Killers, True Romance og klassikeren Bonnie og Clyde. Men selvom der er flere lighedspunkter fra disse, er Love And a .45 aligevel helt sin egen. Den er simpelthen proppet med så mange fede og flippede karakterer, som man bare glæder sig til at se igen og igen. Man kan se på skuespillerne, at de nyder deres roller og deres skuespil gnister af glæde og indlevelse.
Selvfølgelig er både Gil Bellows og Renée Zellweger gode i hovederollerne, men det er de mindre biroller man husker bedst. Den udflippede far Virgil der har smadret sin krop totalt ved at tage stoffer, bliver spillet med et glimt i øjet af Peter Fonda, komplet med farvede briller og langt hår. Den altid fantastiske Jack Nance får også det ypperligste ud af sin lille rolle som præsten, der vier Watts og Starlene, og i endnu en glansrolle som Dinosaur Bob ses Jeffrey Combs (Re-Animator). Hans præstation alene er filmen værd, og heldigvis får han en del tid i historien, og han stjæler ganske enkelt billedet i alle de scener han medvirker i.

Undertegnede så filmen på VHS da den første gang var tilgængelig herhjemme, og dejligt er det, at gensynet var intet mindre end fantastisk. Kan ikke anbefale denne lille perle nok, og den er et glimrende eksempel på en lille independent produktion, hvor holdet bag virkelig har lagt hjerteblod i produktionen. Resultatet er blevet fremragende og Love And A .45 indeholder flere scener der fortjener kultstatus. Glæd jer til at se Dinosaur Bob tattovere Billy Mack på hans skaldede isse, i en blodig forhørs sekvens, eller røveriet og det tragiske mord på den udflippede pige i kiosken. Man kunne blive ved, men ta nu og se hele filmen istedet for, når nu Another World Entertainment har været så venligt at sende den ud på DVD herhjemme.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet består af et sjovt kommentarspor med holdet bag filmen. Et slideshow og 2 Storyboard shows der sammenligner storyboard og den færdige film.
Desuden er der et spændende trailershow med andre film udgivet af Another World Entertainment.

Ekstramaterialet får 4 stjerner ud af 6 mulige.

Billedet bliver vist i sit oprindelige widescreen format, og selvom billedet flere steder minder lidt om en VHS kopi, så ødeligger det ikke noget af film oplevelsen. Lyden kan nydes i Engelsk Dolby Digital 2.0, og Love And A .45 kan ses med Danske, Norske, Svenske og Finske undertekster.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Titel: Love And A .45
Original Titel: Love And A .45