Love Happens

3. juli 2010 af Jesper Poulsen

Love Happens billede

Interessant grundhistorie ender som metervare-romantik

Så skete det igen. Ikke nok med at biograf-plakaterne bugner af komedieformen mand/kvinde (hun strittende med det ene ben som i: her er sjov og spas), ja så er der naturligvis også romantik i luften til sommerens aftenstunder. Love Happens – alene titlen ville få mig til at løbe skrigende bort, hvis ikke det var fordi at opgaven var at nedfælde et par bevingede ord om selvsamme film.

Vi ved alle hvad den slutter med. Vi ved også at der skal ske forviklinger undervejs. Og vi ved også at den starter med at parret helst skal være komplet umage. Sådan er hovedtræk i pladder-genren tit, og Love Happens går da heller ikke ram forbi. Rammerne er denne gang forfatteren og foredragsholderen Burke Ryan, som med sin seneste selvhjælpsbog om at overvinde sorg, er på alles læber. Ved et tilfælde støder han ind i blomsterpigen Eloise, som vækker hans interesse. Burke er dog splittet, da hans egen fortid indeholder et trafikuheld som kostede hans kone livet. Og med Eloise i sin nærhed, vækkes nogle følelser som gør Burke konfus og ude af stand til at efterleve sine egne terapi-metoder.

Der er heldigvis en form for substans i filmen, som har sine rørende øjeblikke. Undervejs tænkte jeg at hvis man dog bare kunne fjerne den ækle skal af sødsuppe og lod temaet sprudle seriøst drama-genren, ja så kunne det være grobund til noget stort. Aaron Eckhart gør egentlig hvad han kan i forhold til hvad der er at gøre med indholdsmæssigt – men mon ikke også han er kommet til samme konklusion som mig. Lad nu være med at rode dig ind i flere romantiske film, Aaron! Ikke mere mere Nurse Betty og No Reservations. Mere Thank You For Smoking og The Dark Knight. Og nogen decideret førsteelsker bliver han i mine øjne nok heller ikke...

Filmens største hemsko er dog deltagelsen af Jennifer Aniston. Er det ikke hende den sjove sjove sjove fra Venner? Nej, det er hende fra Venner. Hvis man kalder det som Jennifer Aniston kan for sjov, så står verden ikke længere. Hun kan kun spille den der kiksede klodsede type, som godt nok ser sød ud. Men med en sarkasme fra '80erne og med udslåede arme og rullende øjne, så rækker det bare ikke til hverken en Oscar eller et kram fra Tinky Winky. Det er så anstrengende at se hende agere som den samme karakter om og om igen, uanset hvilken film hun medvirker i - dog lige med undtagelse af hendes gæsteoptræden som korleder i South Park.

Ikke nok med det, deltager Martin Sheen gudhjælpemig som Burkes svigerfar. En sentimental tosse som i filmens afsluttende scene render rundt med en papegøje på skulderen og siger hej hej. Der er eddermame langt fra Wall Street og til junglen i Dommedag Nu! Jeg håber hyren har været klækkelig, for det kan altså ikke vrimle med jobs, når man er så langt ude som her. Love Happens har blandt andet også Dan Fogler (Fanboys, Balls Of Fury), John Carroll Lynch (Fargo, Shutter Island) og Frances Conroy (The Wicker Man, The Dark Is Rising).

Love Happens er termen tålelig, fordi Burkes indre dæmoner er interessante at følge. Det er så bare en skam at det skal ende ud i den ventede fryd og gammen-madpakke. Sådan en som man har spist gang på gang på gang. Man savner fornyelse på fronten, men den gamle formel virker åbenbart stadig. Nogle folk elsker bare hver dag at åbne madpakken som er belagt nøjagtig som dagen før. Desværre er jeg ikke instruktør eller manuskriptforfatter, så jeg må nøjes med at regulere mit pålæg efter variationsmodellen.

Udgivelsen indeholder ikke noget ekstra materiale.

Titel: Love Happens
Original Titel: Love Happens