Lysets Vogtere

12. april 2008 af Kristian Jensen

Lysets Vogtere billede

Instruktøren Timur Bekmambetov er klar med endnu en omgang russisk effektramasjang…

Det er egentlig synd at ”Lysets Vogtere” ikke fik chancen i de danske biografer ligesom den foregående film ”Nattens Vogtere” (2004), for ligesom den første film i serien er ”Lysets Vogtere” en visuel tour de force, der bæres frem af storslåede special effekter og et bombastisk lydspor, der fortjener at opleves på et stort lærred.
Historien genoptager forløbet hvor den første film sluttede. Vores helt Anton (Konstantin Khabensky) har sluttet sig til mørkets vogtere, der skal opretholde den våbenhvile, der i århundreder har eksisteret mellem lysets og mørkets kræfter. Anton er plaget af tabet af hans søn, der i den forrige film valgte at gå over til fjenden, lysets vogtere, og dermed give afkald på relationen mellem far og søn. Men da Anton kommer på sporet af et kraftfuldt våben, kaldet skæbnens kridt, der har magten til at ændre skæbnen for den, der besidder kridtet, øjner han chancen for at ændre sin skæbne til det bedre. Men desværre er kridtet som sunket i jorden og det bliver ikke bedre af, at lysets vogtere også gerne vil have fingrene i kridtet, for at udnytte dets enorme kræfter. Men historien tager en drastisk drejning, da en højtstående agent for lysets vogtere bliver fundet myrdet. Anton anklages for mordet, og må tage benene på nakken for at undgå at blive dræbt af lysets vogtere, der længe har haft et ondt øje til Anton.

Som sagt så er ”Lysets Vogtere” først og fremmest en effektfilm med alt hvad der dertil hører af spektakulære stunts og lækre slow motion effekter. Der er absolut ikke sparet på noget og filmen fænger lige fra første sekund. Historien er banal og handler om den klassiske kamp mellem det gode og det onde. Der hvor filmen brillere er i dens hæsblæsende tempo og gode påfund, som man eksempelvis ser det i scenen hvor en top tunet bil kører ræs på ydresiden af et højhus!

Desværre lider ”Lysets Vogtere” af det samme problem, som også kendetegnede dens forgænger ”Mørkets Vogtere”, nemlig en lidt rodet historie. Det er ikke altid lige nemt at holde styr på de mange karakterer i plottet, og kigger man væk fra skærmen i længere tid, er man hurtigt tabt. Det bliver ikke bedre af, at der ikke gives nogen form for resume af hændelserne fra den første film, og har man ikke set ”Mørkets Vogtere” vil man have det meget svært med at forstå ”Lysets Vogtere”. Samtidig er filmen meget lang (over 2 timer), hvilket desværre tager en del af pusten fra de ellers så velpolerede actionsekvenser. Eksempelvis virker sidehistorien om Antons forelskelse i en kollega en anelse unødvendig, og kunne efter min mening sagtens have været klippet bort.
Når det så er sagt, så er Timur Bekmambetovs film stadig en vanvittig flot film, der slår fast med syvtommer søm, at det ikke kun er i Hollywood, at man kan lave storslåede action film. ”Lysets Vogtere” er anden del af trilogien, der bygger på en bogserie af forfatteren Sergei Lukyanenko. Tredje og sidste del er allerede i planlægningsfasen, og bliver det bare halvt så godt som ”Lysets Vogtere” har vi for alvor noget at se frem til.

Ekstramateriale
Bonusmaterialet til ”Lysets Vogtere” består af en grundig dokumentarfilm, der går bag om produktionen samt en russisk trailer til filmen. Dokumentarfilmen kommer fint omkring alle produktionens facetter og er et fint supplement til filmen. Man kunne godt have ønsket sig lidt mere materiale, især når det danske dvdudgivelse er en directors cut version. Men nogle ganga må man jo nøjes.
3 on-z stjernet til ekstramaterialet.

Lyd & Billede
Som jeg sagde i indledningen, så er det synd og skam at vi ikke fik muligheden for at opleve ”Lysets Vogtere” i de danske biografer, da filmen er vanvittig flot lavet. Heldigvis er overførslen til dvd upåklagelig både billede- og lydmæssigt. Farverne er klare og billedet står knivskarpt. Lydsporet er ligeledes helt fantastisk og har man et godt surround anlæg i hjemmebiffen anbefales det, at se filmen med volumen på max.

Filmen er tekstet på: Dansk, svensk, norsk, finsk og engelsk.
Billede: 16:9 i 2.31:1 aspect ratio
Lyd: 5.1 Dolby Digital eller 5.1 DTS.