Madeleines Paris

28. september 2023 af Natasha Margrethe Jensen

6 stjerner Skriv en kommentar

Madeleines Paris billede

Line Renaud og Dany Boon spiller de to hovedroller som Madeleine og Charles i Madeleines Paris. En film som byder på en taxi tur gennem Paris’ gader, og en masse minder fra Madeleines liv igennem 92 år. Og for at gøre det kort og simpelt - det er en film som går lige i hjertet på dig.

Madeleines Paris handler om en ældre dame på 92 år, som skal til et plejehjem, da lægerne ikke mener, at hun længere kan tage hånd om sig selv. Den ældre dames navn er Madeleine. Hun vælger at bestille en taxi, som skal køre hende til plejehjemmet. Hun får en taxachauffør, som hedder Charles. Han er en mand med et godt hjerte, men på ydersiden skjuler han det, ved at virke sur, lukket og indadvendt. Madeleine er det modsatte. Hun er åben og snaksaglig. Og det tager hende ikke lang tid, før hun får åbnet op for Charles. Det bliver en længere taxi tur end planlagt, og Madeleine og Charles ender med at dele deres livshistorier med hinanden. Undervejs får Madeleine Charles til at stoppe nogle forskellige steder, så hun for en sidste gang kan få genoplevet hendes liv i Paris.

Filmen har Christian Carion som instruktør, og Madeleines Paris er hans syvende film. Har man set filmen ’En dag uden krig’ fra 2005, som var nomineret til en Oscar, så har man måske hørt om ham. Hans nye film om Madeleine og Charles og deres tur igennem Paris i en taxi er i hvert fald en film, som også fortjener en Oscar nominering, efter min mening. Filmen minder på en måde utrolig meget om den franske film ’De Urørlige’, selvom den slet ikke handler om det samme. Madeleines Paris en utrolig rørende film og nok den film, som jeg har fundet mest rørende i 2023. Den varer kun 91 minutter, men man ville næsten ønske, at man kunne få lov til at se lidt mere.

Madeleine spilles af Line Renaud og Charles spilles af Dany Boon, og deres kemi i filmen føles meget troværdigt og ægte. Det kan både skyldes at de er virkelig gode skuespillere, men nok også, at de er rigtig gode venner i virkeligheden. Dany Boon, havde faktisk sagt, at han kun ville tage rollen som Charles, hvis Line skulle spille Madeleine, som er den helt store hovedrolle i filmen. Det er tydeligt at han virkelig lader hende skinne igennem, hvor hun stråler som Madeleine. Hun giver så meget liv og kærlighed i hende, og det er noget, som man virkelig kan mærke, når man ser filmen.

Slutningen er egentlig ret forudselig, når man ser filmen. Men dette er en af de film, hvor det faktisk ikke gør så meget. Det er en film, hvor man egentlig bare nyder at se tingene udvikle sig igennem den. Derudover er filmen utrolig smuk og meget flot sat sammen. Jeg kan ikke rigtig finde nogle ting, som jeg ville have var anderledes eller som ikke fungerer. Kun at jeg gerne ville se mere, fordi den var så god. Derfor får filmen også seks stjerner. Den bringer så mange følelser frem i dig, og det er en af de bedste ting, som en film kan gøre. Hvis en film får dig til at føle så meget, som jeg følte da jeg så den, så har man ramt rigtigt med skuespillerne, historien, sammensætningen af filmen osv. Madeleines Paris er en gennemført film, som man burde tage ind og se i biografen.

En sidste ting – et lille råd. Tag et lommetørklæde med når du skal se filmen.

Titel: Madeleines Paris
Original Titel: Un Belle Course