Marfa Girl.

14. juli 2015 af Henrik Andersen

Marfa Girl. billede

Larry Clarke har lavet endnu et minimalistisk mesterværk, der som alle hans andre film ikke er for et mainstream publikum. Har man endnu ikke stiftet bekendtskab med hans tidligere film, er Mafa Girl bestemt et godt sted at starte, vel vidende at det på ingen måder er en behagelig omgang, men derimod råt, gribende og uden forløsning som kun Clarke kan lave det.

Den lille by Mafa der ligger nær den Mexicanske grænse, er blot en plet på landkortet. Her sker absolut intet, og alle kender alle, og alle ved hvad alle laver. Et rodløst sted at være teenager, et sted uden meget håb om en indholdsrig tilværelse og fremtid. Derfor ryges der selvsagt en masse hash, og tages en del andre bevidsthedsudvidende rusmidler for på den måde at flygte væk fra Marfa, i hvert fald for en stund. De eneste der holder opsyn, med hvad der sker er grænsevagterne, der alle selv har deres følsomme problemer at rode rundt med. Den 16 årige Adam dasker rundt på må og få, og ryger joints når han kan komme til det. Hans kæreste Inez er muligvis blevet gravid, og i hvert fald er hendes far ikke glad for, at Adam har sex med hans datter. Derfor har Adam også tilfældig sex med en god veninde, hvis fyr for tiden sidder i fængsel. I byen dasker også andre tilfældige skæbner rundt. Blandt andet den smukke og seksuelt umættelige studine fra et nærliggende kunstakademi, der også fortæller om, og guider Adam ud i sexlivets intime udfoldelser. I byen er også 3 grænsebetjente med hver deres hårde liv bag dem. Der iblandt den mentalt forstyrrede Tom, der har et forskruet forhold til kærlighed og sex. Han er konstant på nakken af Adam og hans familie, og Adams tilbagelænede livsstil provokere ham uudholdeligt meget. En dag flyder bægeret over og en langsomt optrappet konflikt når sit grufulde klimaks.

Larry Clarke der nok er mest kendt herhjemme for hans mesterlige film Kids fra 1995, men siden har lavet en god håndfuld ligeså spændende og provokerende produktioner, skærer endnu engang til benet og levere hudløst ærlige skildringer af rigtige mennesker. Hans film ser altid enkle og naturlige ud, og det er præcis denne enkelhed han mestre så flot. Der er ingen svulstige armbevægeler her, de skarpe portrætter af karaktererne i byen Marfa rammer plet, og skuespillerne levere alle pragtpræstationer, der burde belønnes med et vælg af stående klapsalver og efterfølgende prisoverrækkelser.

Den stemning Larry Clarke får frem i Marfa Girl går lige under huden på en, og de ubehageligheder han præsenterer os for, virker desværre meget virkelige, og på ingen måder konstruerede. Marfa er på alle måder en fantastisk ubehagelig film, med små glimt og drys af kærlighed og en udlængsel der er til at tage og føle på. Har man set Larry Clarkes forrige film, bliver man også nød til at se Marfa Girl, der bestemt lever op til provokatørens andre film.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet på denne Danske DVD udgivelse består af filmens trailer, et slideshow med billeder fra filmen og et andet trailershow med andre udgivelser fra Another World Entertainment.

Marfa Girl er flot overført til DVD i sit oprindelige format og lyden kan nydes i Dolby Digital 5.1 og 2.0.