Mariannes Bryllup.

12. marts 2009 af Henrik Andersen

Mariannes Bryllup. billede

Mariannes Bryllup er et klassisk lystspil fra Dansk films guldalder. Selvom den er fyldt med datidens store stjerner virker den en anelse forældet.

Jørgen von Hejden (Henning Moritzen) er en rigtig spillefugl. Han spiller og gambler sin tid væk. Selv når han er på restaurant har han minirouletten med. Den kan nemlig nemt gennes væk under tehætten, når tjeneren kommer forbi. Jørgen von Hejden er kort sagt besat af spil i alle former. Han er lidt af en lykkejæger, og hans drøm er naturligvis, at han engang bliver velhavende og leve af at spille. Han gifter sig med den smukke og ganske rige Marianne (Birgitte Bruun), og han har som i et spild hasard naturligvis kun taget hende for hendes penges skyld. Efter det store bryllup tager det nygifte par op til en lille kro på Nordsjælland, og her tager løjerne for alvor fat. Den for Marianne længe ventede bryllupsnat får en helt anden udgang, end hun havde forventet. For Jørgen bliver nemlig indblandet i et spil Mousel. Han sidder pludselig i held, og vinder stort set det hele. Han kan slet ikke løsrive sig for at gå op til sin hustru, der selvsagt ikke er glad ved situationen. Hun får imidlertid et lift væk fra kroen af den flinke overtjener Max Larsen (William Rosenberg). Dette er starten til en ny flirt for Marianne. Inden der er gået lang tid er hun skilt fra Jørgen og gift med Max. Jørgen bliver hængende på den hyggelige kro, og får arbejde som middagspianist, der skal spille glad og uskyldigt musik for gæsterne. En dag ankommer Max og Marianne igen til kroen. Nu er det dem der er nygifte og på bryllupsrejse. Stemningen på den før så hyggelige kro får et lille twist i den mørke retning, og det glæder om at holde tungen lige i munden, hvis man vil levende igennem det drama, der efterfølgende udspiller sig.

Mariannes Bryllup – eller hævnen er bitter, er et klassisk Dansk lystspil. Historien er forudsigelig og man bliver på ingen områder overrasket undervejs. Alligevel har den sin charme, og de solide skuespilspræstationer trækker oplevelsen i vejret.

Specielt Henning Mouritzen der spiller hovederollen som spillefuglen Jørgen von Hejden, er som altid god. Hans indlevelse i karakteren brænder igennem, og som publikum føler man med ham på godt og ondt filmen igennem. Henning Mouritzen blev i 1999 belønnet med en æres Robert for hans enestående bidrag til Dansk film. En velfortjent pris som hans rolle i Mariannes Bryllup lever op til på fornemste vis.

Mariannes Bryllup er optaget på det legendariske Danske Saga Studiet. Saga Studiet blev grundlagt sidst i 1930’erne og stod bag mange film der i dag må betegnes som klassikere. Af den kan blandt andet nævnes: Baronessen på benzintanken, Charles Tante, Det var på Rundetårn, Styrmand Karlsen og ikke mindst Frøken Nitouche. Saga Studiet lukkede ned sidst i 1970’erne.

Mariannes Bryllup virker en anelse forældet, men hvis man er til en omgang Dansk nostalgi fra en gylden tid for Dansk film, vil man godt kunne se igennem fingre med den let gennemskuelige historie og let fordøjelige handling.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet består af 4 biografier. Man kan læse om Henning Moritzen, William Rosenberg, Asbjørn Andersen og Astrid Villaume. Desuden er der som tekst en kort opskitsning af historien bag Saga Studiet der står bag Mariannes Bryllup.

Ekstramaterialet får 2 stjerner ud af 6 mulige.

Mariannes Bryllup – Eller hævnen er bitter, kan ses med eller uden Danske undertekster. Billedet er flot skarpt, og hvis man er til de gamle Danske filmperler kan man kun glædes over at de ny findes overført på DVD i flotte udgaver.

Mariannes Bryllup er venligst stillet til rådighed af Sandrew Metronome.

Titel: Mariannes Bryllup.
Original Titel: Mariannes Bryllup.