Marilyn Monroe - Fragmenter

13. november 2010 af Mie Bach

Marilyn Monroe - Fragmenter billede

Den belæste pin-up

Joshua Logan, instruktøren bag filmen Bus Stop (1956), har engang udtalt, at Marilyn Monroe var ren film. Og sådan kender man hende, som den storsmilende, platinblonde, sexede skuespillinde, der var på højden af sin karriere i 1950´erne og frem til hendes død i 1962. Med denne bog bliver illusionen ødelagt. Hun er ikke længere ren film. Med dette værk kommer vi langt ind under huden – så langt at man til tider føler, at man overskrider grænsen for privatlivets fred.

Ved sin død testamenteret Marilyn Monroe sine ejendele til hendes underviser og kære ven fra Actors Studio Lee Strasberg. Under en oprydning efter hans død fandt enken Anna Strasberg dokumenterne, som udgør størstedelen af bogens indhold, bestående af digte, notater og breve. Fragmenter er et sandt snageværk. Man får et helt unikt indblik i den store stjernes indre tanker, men i bund og grund er det en dybt deprimerende bog. Selvom der for tiden bliver udgivet biografier i overflod, er det sjældent, at får man et 100 % ucensureret indblik i en stjernes indre tanker. En populær opfattelse af Marilyn Monroe er, at hun var den dumme blondine – en fordom som bogen forsøger at mane i jorden. Der bliver lagt vægt på, både ved introduktioner til kapitler og ved valget af billeder, at hun var en belæst dame. Hun elskede bøger, poesi og digte, og søgte tit tilflugt her når usikkerheden og behovet for at være alene pressede sig på.

Marilyn Monroes skriverier kredser især om to gennemgribende temaer – frygt og usikkerhed. Frygten for ikke at slå til rent karrieremæssigt, frygten for at ende som psykiatrisk patient som hendes mor og usikkerheden på hendes følelser for sine ægtemænd. De første dokumenter stammer fra 1943 kort efter hun var blevet gift første gang, og det sidste er fra 1962, samme år som hun døde. Uafhængig af emne og år er det karakteristisk, at hun var enormt refleksiv. Kort efter sit første bryllup, i en alder af 17 år, filosoferede hun over, at det formentlig ikke er kærlighed, men nydelsen af at være begæret, elsket og holdt af. Det er tydeligt, at hun var et meget emotionelt menneske, som nød at være alene og følte sig utilpas blandt mange mennesker. Et sted beskriver hun, at den eneste gruppe hun trives i, er en der består af to. ”Jeg befinder mig godt sammen med mennesker jeg stoler på eller beundre eller holder af, resten befinder jeg mig ikke godt sammen med”.

Bogen er opbygget således, at man på venstre side kan se det oprindelige dokument med Marilyn Monroes håndskrift og på højre side er først en engelsk udgave og nedenunder en dansk udgave. Dertil indeholder bogen billeder, opgørelse over udvalg af bøger fra hendes samling og bibliografi. Fragmenter henvender sig til folk, der i forvejen kender til hendes i historie. Titlen er rammende, for bogen er fragmentarisk, og hvis man ikke har kendskab til hendes historie må den nogle steder fremstå uforståeligt. Bogen indeholder dog noter og introduktioner undervejs, som kan fungere afklarende overfor relationer og periode.

Hvis man regner med at få et glamourøst indblik i en af de største stjerners liv bliver man skuffet. Det er ikke en dagbog med beskrivelser af hollywoodtilværelsen, men det virker derimod som om, at Marilyn Monroe har brugt sine notesbøger som en fortrolig og som en form for terapi. Det er en gribende bog, som byder på skræmmende beretninger. Det store smil var tydeligvis stivnet når der skulle nedfældes på papir. ”Jeg prøver at finde en måde at spille denne rolle på. Jeg er deprimeret over hele mit liv så langt tilbage, som jeg kan husker – Hvordan kan jeg spille sådan en munter, ung, håbefuld pige”.

Fragmenter er et samleobjekt til alle, som bare ikke kan få nok at den smukke blondine. Marilyn Monroe er pin up, ikon og ikke mindst en legende, og alt det må der ikke pilles ved! Som James Dean betalte hun den højeste pris, livet, for at blive det. Denne bog kunne have endt med at gøre som moderne papazzarri fotografer. Overbelyser alt med en sin gigantiske blitz og få selv den største stjerne ned fra sin pedistal før man hører et klik. Det gør den dog ikke, for noget af mystikken og glamouren er bevaret. Begik hun selvmord, og var der noget Monkey Buisness med ham Kennedy?

Venligst stillet til rådighed af C&K Forlag

Titel: Marilyn Monroe - Fragmenter
Original Titel: Marilyn Monroe - Fragmenter