Marvel-amok: 22 film i ét univers – fra værst til bedst (inklusiv ”Avengers: Endgame” – uden spoilere)

2. maj 2019 af Peter Kruse Dam Jensen Skriv en kommentar

Marvel-amok: 22 film i ét univers – fra værst til bedst (inklusiv ”Avengers: Endgame” – uden spoilere) billede

En komplet rangering af de hidtil 22 film i Marvel's Cinematiske Univers.

Marvel’s Cinematiske Univers har – i sætningens bredeste forstand – taget verden med storm. Tager man et hurtigt økonomisk blik på franchisen, så har de indtil videre 22 film tjent omtrent 20 milliarder dollars på verdensplan. Ganske vidst er filmene da også i den dyre ende af blockbuster-filmskalaen, den nyeste film i rækken, ”Avengers: Endgame”, der netop fik dansk præmiere for en uge siden, kostede sågar omtrent 375 millioner dollars, men det greb i lommen er for længst tjent hjem til Disney/Marvel. Men hvad er forklaringen bag succesen på denne unikke række af superheltefilm, som har iklædt diverse biografers tapet med farverige filmplakater i lidt over et årti, siden den første film i rækken, ”Iron-Man” (2008) så dagens lys? Kevin Feige, der er chefproducent på majoriteten af MCU-filmene, har i hvert fald sikret en beundringsværdig klarhed i hans filmunivers, hvor han tilmed har talt om at de 22 film kan inddeles i tre faser (fase fire starter formentligt med en længe ventet ”Black Widow”-film), som alle leder op til det endelige opgør med titanen Thanos i ”Avengers: Infinity War” (2018) og ”Avengers: Endgame” (2019).

Rejsen frem til ”Avengers: Endgame” har dog ikke været helt gnidningsfri. 22 film er trods alt alligevel et stort antal produktioner, og derfor er der naturligvis også enkelte svipsere at finde i Marvel-kataloget. Efter bedste evne og af ren og skær kærlighed til Stan Lee, Iron-Man, Captain America, Thor og resten af Avengers-heltene, vil undertegnede nu forsøge at rangere filmene fra værst til bedst.

OBS! Spoilere er nærmest uundgåelige ift. de øvrige 20 film, men, selvom de er inkluderet på listen, bliver de biografaktuelle ”Avengers: Endgame” og ”Captain Marvel” alligevel skånet for spoilere her.

22: The Incredible Hulk (2008)
Selvom ”The Incredible Hulk” var en mild forbedring af Ang Lee’s underlige makværk fra 2003, så er den afgjort den svageste film i den ellers så succesvante Marvel-maskine. Edward Norton’s fejlcasting bliver kun understreget med fed sprittuds, når man ser hvor sublim Mark Ruffalo sidenhen har været som Bruce Banner/Hulk. Eneste plusser i bogen er nogle acceptable actionsekvenser i Brasilien, samt William Hurt’s introduktion som general Ross, der er en vital genganger i ”Captain America: Civil War”.

21: Thor: The Dark World (2013)
Når man har et stjernespækket cast i form af Chris Hemsworth, Tom Hiddleston, Christopher Eccleston, Anthony Hopkins, Natalie Portman, Idris Elba m.fl., så forpligter det i torden gudens navn også, at man som filmskabere formår at levere varen. Kun en tand bedre end den ovenstående titel, primært pga. netop Hemsworth og Hiddleston’s kemi, så er ”Thor: The Dark World”, i det store hele, både en klodset og kedelig film.

20: Iron-Man 2 (2010)
Robert Downey, Jr.’s charme og jokes er intakt i denne noget ujævne 2’er til den fremragende original. Sam Rockwell er dog altid mere end seværdig, her i rollen som Tony Stark’s rival Justin Hammer, Natasha Romanoff/Black Widow bliver ligeledes introduceret på fornem vis i form af Scarlett Johansson og re-castede Don Cheadle er en klart bedre James Rhodey/War Machine end Terrence Howard fra etteren. Dog trækker et svagt manuskript, en rodet historie og Mickey Rourke’s ræderlige skurkerolle gevaldigt ned.

19: Thor (2011)
William Shakespeare’s superfan, Kenneth Branagh, stod bag den første film af de hidtil tre Thor-film, og filmens fortællestil og tone bærer især præg af, tja… Shakespeare. En stort anlagt og til tider lidt for eklatant selvhøjtidelig film, som ikke helt kan finde ud af at balancere de alvorlige og humoristiske elementer ligeligt. Men når alt kommer til alt, så må der alligevel lyde en stor tak til Branagh og co. for at caste Hemsworth og Hiddleston som to af de vigtigste hovedroller i MCU-filmene.

18: Ant-Man and the Wasp (2018)
Efterfølgeren til 2015’s ”Ant-Man” havde måske den sværeste opgave i hele MCU’s historie. Den fik premiere efter en af 2018’s bedste film, ”Avengers: Infinity War”. Langt hen ad vejen formår instruktør Peyton Reed at gøre filmen interessant, ikke mindst takket være den konstant underholdende Paul Rudd i den ene halvdel titelrollen samt hans smittende kemi med Evangeline Lilly i den anden halvdel af titelrollen. Dog taber filmen pusten undervejs og specielt for meget ikke-kamufleret product-placement (HELLO-KITTY!) og en lidt generisk skurk tæller ned i det samlet regnskab.

17: Avengers: Age of Ultron (2015)
Ligesom Joss Whedon gjorde det umulige med ”The Avengers” (2012), hvor han samlede nogle af Marvel’s største og mest populære superhelte i en og samme medrivende film, så formåede han også at gøre det umulige med efterfølgeren, ”Age of Ultron” – nemlig at følge op med en film som var betydeligt svagere. Forklaringen på filmens svingende kvalitet finder man både i de mange konfuse side-plots, et lidt for indlysende Disney-marketingsknep (Ultron der nynner Pinocchio’s ”Der’ ingen bånd der binder mig”) og en skuffende finale. Skuespillerne gør alt hvad de kan for at redde filmen, og Ultron er en spændende skurk, men resultatet er stadig lidt for utilfredsstillende i forhold til de (for) høje forventninger.

16: Iron-Man 3 (2013)
Shane Black overtog instruktørkasketten fra Jon Favreau i denne tredje ombæring af historien om Iron-Man. Black gør Tony Starks nærdødsoplevelse i ”The Avengers” til et glimrende centralpunkt for filmens handling, og endnu engang spilles Stark – nu med troværdig PTSD – sublimt af Robert Downey, Jr. Filmens ”skurk”, som er offer for et af Marvel’s mest udskældte plottwists, ”The Manderin” spilles forrygende af Ben Kingsley. En skuffende sidste tredjedel trækker ned i en film, som ellers, overordnet set, har rigeligt at byde på.

15: Ant-Man (2015)
Paul Rudd var – måske på en delt førsteplads med Chris Pratt – en af de mest usandsynlige castinger til rollen som en superhelt. Men efter premieren på denne ”lille” superheltefilm, var der med stor sandsynlighed ingen, der kunne finde en bedre skuespiller til rollen som Scott Lang/Ant-Man. Som den lille – og i senere MCU-film kæmpestore – superhelt er Rudd ganske enkelt fuldstændig afvæbnende morsom og charmerende, og det er afgjort hans fortjeneste at ”Ant-Man” overhovedet virker som en film i sig selv. Han bliver dog fornemt flankeret af en stjerneparade med navne som Michael Douglas, Corey Stoll, Michael Peña og Evangeline Lilly.

14: Guardians of the Galaxy Vol. 2 (2017)
Heldigvis besluttede Disney at genindsætte James Gunn som instruktør til den kommende 3’er til GOTG efter at han i første omgang var blevet fyret sidste år. For med ”Vol. 2” viste han, at ingen kender disse uheldige kosmiske helte, som han gør. Selvom filmen er en smule mindre morsom end den første, så lever efterfølgeren alligevel op til hvad man kunne forvente: fin karakterudvikling, endnu et virtuost, velvalgt soundtrack bestående af 80’er klassiskkere og et smukt og farverigt univers. Måske bedst af alle er Kurt Russell og Michael Rooker som hhv. Peter Quill’s biologiske far, Ego, og, hans helt egen Mary Poppins, Yondu.

13: Captain America: The First Avenger (2011)
Den første film om Steve Rogers/Captain America er en vaskeægte og gammeldags actionfilm med inspirationstråde, der rækker tilbage til en film som den første ”Indianna Jones”. Den har masser af hjerte og gå-på-mod, lidt ligesom den standhaftige Steve Rogers, og når filmen endelig kommer i gang efter en lidt sløv start, sætter den aldrig farten ned igen. Tilmed er Chris Evans et glimrende valg som kaptajnen på supersteroider, og han bliver kun bedre i de senere film – men mere om det senere. Det er en oprindelseshistorie efter bogen, men det er en virkelig vellavet en af slagsen – og Hugo Weaving er djævelsk god som kaptajnens nemesis, Red Skull, lederen af supernazistbevægelsen Hydra.

12: Captain Marvel (2019)
Marvel er kendt for at have et stort og mangfoldigt superhelteunivers. I filmene er de kvindelige superhelte dog ofte blevet forbigået solofilm (Scarlett Johansson’s Black Widow var tilmed den eneste kvindelige Avenger helt frem til 2015’s ”Age of Ultron”), men det virker til at Marvel nu tager revanche med flere projekter med kvindelige frontfigurer. ”Captain Marvel”, der fik dansk præmiere i marts, og har Brie Larsson i hovedrollen som den superstærke Kara Danvers/Captain Marvel, er således Marvel’s første film med en kvindelig hovedrolle. Skønt filmen ikke når de bedste Marvel film til sokkeholderne, så er filmen konstant underholdende, medrivende og så drager den fuld gavn af Larsson og en CGI-forynget Samuel L. Jackson’s blændende kemi.

11: Doctor Strange (2016)
Benedict Cumberbatch er endnu et fremragende eksempel på Marvel’s nærmest urimelige fine rekord i at caste den perfekte skuespiller i en bestemt rolle. Med et medrivende plot, Scott Derrickson’s opfindsomme instruktion og nogle hæsblæsende effekter, er ”Doctor Strange” Marvel, når de er allermest tryllebindende. Selvfølgelig er der også tale om en oprindelseshistorie, som Marvel nærmest kan slynge ud i søvne nu om dage, men når dette forbliver underordnet, så er det fordi at Strange måske er en af MCU’s mest interessante aktører, og man efter rulleteksterne gerne vil vide mere om ham og hans mystiske magi. Filmen skal dog have et rap over nallerne for at spilde Mads Mikkelsens talent på en så generisk skurk som Kaecilius.

10: Spider-Man: Homecoming (2017)
Da det blev offentliggjort at MCU endelig fik lov til at bringe en af deres mest populære superhelte ind i deres filmunivers, dog stadig med den endegyldige kreative kontrol hos Sony, var der kollektiv ekstase hos samtlige Marvel-fans. Tom Holland’s 15-årige Peter Parker/Spider-Man fik først en smart introduktion i den tredje ”Captain America”-film, men i ”Homecoming” etablerer Holland sig i den grad, som værende den med afstand bedste version af ”Edderkoppen” hidtil på det store lærred. Med en skuespiller af Michael Keaton’s kvalitet som skurk (Batman vs. Spider-Man, anyone?), kan man heller ikke gå helt galt i byen.

9: Black Panther (2018)
Ligesom Holland’s ”Spider-Man”, fik Chadwick Boseman’s T’Challa/Black Panther sin introduktion i ”Captain America: Civil War”, en film som også havde stor betydning for selve “Black Panther’s” eget plot. Boseman er elektrisk som konservativ regent, der ligesom sin far, gerne vil have at landet Wakanda’s rigdom forbliver i Wakanda. Tingene bliver dog komplicerede da Michael B. Jordan’s Eric Killmonger dukker op og gør krav på tronen, som han mener retmæssigt tilhører ham. Filmen når flere gange poetiske højder med sine temaer om familie, medmenneskelighed og løgne, og så er svenske Ludwig Göranssons Oscarvindende soundtrack intet mindre end fremragende. Tilmed leverer Boseman og B. Jordan måske nogle af de bedste skuespilpræstationer i hele Marvel universet.

8: Thor: Ragnarok (2017)
Da den newzealandske instruktør, Taika Waititi, som stod bag den sjove ”What We Do in the Shadows” (2014), blev valgt som instruktør for “Thor: Ragnarok”, lavede han sammen med sine filmfolk flere ændringer på tordengudskarakteren, der var gået lidt i stå rent udviklingsmæssigt. Ikke alene er filmen måske en af de absolut sjoveste af de 22 film, men den er også utroligt spændende. Chris Hemsworth ligner en der har det sjovt med at medvirke i film igen, Cate Blanchett er ikke overraskende en formidabel skurk og Tom Hiddleston’s Loke er endnu engang en scenestjæler. Og når ja, Jeff Goldblum medvirker som, øh… Jeff Goldblum gange 1000.

7: Captain America: The Winter Soldier (2014)
Chris Evans viser i denne film, hvorfor Marvel ramte plet med castingen af ham som Steve Rogers. Med fokus på det faktum at Steve skal forsøge at tilvænne sig den nye verden, efter han var fråsset ned i 70 år, er i sig selv et interessant udgangspunkt for historien. Hurtigt må han dog indse at man ikke kan stole på nogen, og at S.H.I.E.L.D. måske ikke har helt rent mel i posen. Hhv. Scarlett Johansson (Black Widow) og Anthony Mackie’s (Falcon) kemi med Chris Evans, et glimrende plottwist, en stemningsmættet atmosfære og nogle hæsblæsende actionsekvenser er med til at gøre 2’eren i Captain America’s trilogi så utrolig seværdig. ”Winter Soldier” var tilmed Russo-brødrenes første MCU-film – en film, der markerede et lykkeligt ægteskab mellem Marvel og de to brødre.

6: Iron Man (2008)
Robert Downey, Jr.’s ikoniske Tony Stark/Iron Man er i den grad skyld i, at man overhovedet taler om et succesfuldt og gennemført cinematisk univers med 22 film i dag – for uden denne film og Downey, Jr. selv, så havde det hele nok blevet på tegnebrættet for den ambitiøse Kevin Feige. Filmen i sig selv indeholder alt det som definerer dette filmunivers. Nemlig stærke og vedkommende karakterer og en virtuos blanding af drama og humor.

5: Captain America: Civil War (2016)
Russo-brødrenes anden film og den tredje film med Captain America I hovedrollen er også den bedste af de mere jordbundne Marvel-film. Her er en ny lovgivning, som garanterer FN konstant overvågning over The Avengers, udslagsgivende for et personligt opgør imellem to faktioner af superhelteholdet. Captain America, der er imod lovgivningen og Iron Man, der er for den, kommer i karambolage med hinanden, og deres venskab bliver for alvor sat på prøve undervejs. Specielt Chris Evans og Robert Downey, Jr. leverer stærke og dedikerede præstationer, men filmen, som også er kendt som ”The Avengers: 2.5”, bygger problemfrit videre på det mere og mere sammenhængende filmunivers.

4: Guardians of the Galaxy (2014)
“GOTG” var megahittet som nærmest ingen så komme. ”The Guardians”, en arrogant lovløs, en tyrans datter, en hævnfuld kriger, en vaskebjørn og et talende træ, er nærmest synonym med ”de uheldige helte”. Filmen havde så meget energi og charme, og et overdådigt 80’er soundtrack, og manden bag kameraet, James Gunn, fortjener i den grad ros for at tro så meget på en skør idé, som blev til en smuk realisering. Samtidig får vi lidt mere at se af ”The Mad Titan”, Thanos, om end det bedste bliver gemt til den store finale… Apropos:

3: Avengers: Infinity War (2018)
Gennem de tidligere film var en gentagende kritik af disse, at forfatterene ikke kunne formå at realisere en troværdig, skræmmende og realistisk skurk – med undtagelse af Loke. Det ændrede sig drastisk, da ”Avengers: Infinity War” endelig fik premiere. Thanos, stærkt spillet i mo-cap-kostume af Josh Brolin, søger Infinity stenene, så han kan udslette halvdelen af alt liv i universet, og kommer således på kollisionskurs med ”Earth's Mightiest Heroes”. Hvad der gør ”Infinity War” til et så komplekst og nærmest poetisk værk er, at vi i store dele af filmen ser forløbet igennem Thanos øjne. Hans motiver er uselviske, men hans metoder er problematiske og morderiske. Derfor er han en så spændende og tragisk skurk.

2: Marvel’s: The Avengers (2012)
Vi kommer ikke udenom Joss Whedon’s hjertebarn. Det var med ”The Avengers”, at vi for første gang blev overbevist om at superhelteensemblefilm kan skabe noget af den bedste popcornunderholdning, som Hollywood kan byde på. Loke er en fantastisk skurk at følge, og introduktionerne af de originale seks Avenges, Iron Man, Captain America, Hulk, Thor, Black Widow og Hawkeye er fortrinlige. Kemien imellem castensemblet er uimodståelig, og humoren er knivskarp. Bedriften er stadig ligeså imponerende i dag, som den var i 2012, og skønt Whedon stoppede som instruktør efter ”Age of Ultron”, så er det i høj grad hans fortjeneste at franchisen har fået så meget succes.

1: Avengers: Endgame (2019)
Topplaceringen går, uden den mindste tvivl, til den nyeste film i rækken, nemlig ”Endgame”. Her kan man tale om en kulmination, der bliver fuldendt til noget nær perfektion, lidt i bittersød stil med ”Harry Potter og Dødsregalierne Del 2”, ”Ringenes Herre: Kongen vender tilbage” og sågar ”Toy Story 3”. Det er en perfekt finale og et passende punktum for ”Infinity”-sagaen, der samler en masse tråde på mesterlig vis. Den får en til at grine højlydt, fælde adskillige tårer og juble begejstret. Gudskelov igangsættes den fjerde fase næste år, hvor vi kan se frem til meget mere Marvel.