Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D Sæson 1

20. november 2014 af Adib Scott Schmidt

Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D Sæson 1 billede

Det tager noget tid for serien at komme i gang, men da den endelig gør det, er den fuld af spændende konspirationer og sammensværgelser

En klar forbindelse til filmuniverset
Det er en rigtig god tid at være tegneseriefan i. Marvel skovler penge ind for tiden med deres filmunivers og som om det ikke skulle være nok, så DC har for nyligt annonceret en række film helt frem til år 2020. Derfor er det, tør man næsten sige, uundgåeligt, at superheltene også begynder deres indtog på tv, og lige netop der er det, at vi finder Marvel's Agents of Shield. En serie, der er direkte forbundet med filmuniverset, hvilket både er seriens største styrke og største svaghed i løbet af første sæson.

Serien fortsætter, hvor The Avengers (2012) slap. Vi følger godt nok ikke de store superhelte fra filmlærred, men derimod en flok hemmelige agenter anført af Phil Coulson, der har spillet en mindre rolle i de tidligere film. Coulson måtte dog på heroisk vis lade livet, sidst vi så ham, og has opstandelsen er også en af de større mysterier. Et mysterium, der langsomt bliver afdækket i løbet af sæsonen.

Helte med lidt for meget jordforbindelse
Coulson har altså allerede en klart defineret historie, men det samme kan man ikke sige om hans hold. Eftersom serien følger almindelige menneskers perspektiv i en superhelte verden, kommer det nok ikke som nogen overraskelse, at resten af Coulsons team er helt nede på jorden, faktisk lidt for meget.

Der er den følelseskolde Agent May, Agent Ward, der er en klassisk helt, den hippe Skye og ikke bare én, men to videnskabsfolk som hedder Fitz/Simmons, fordi de ligeså godt kunne være en person. Det kan man vidst kalde at falde til jorden. Og det er her, at det bliver tydeligt, hvor stor en ubalance der er på det hold, som vi skal tilbringe godt og vel 22 timer med.

For på trods af, at serien gerne vil være actionmættet og fyldt med intriger a-la 24-timer, så bliver der tilbragt alt for meget tid med tre karakterer (Skye og Fitz/Simmons), der i bund og grund udfører den samme funktion som den komisk afspændingen. Det betyder først og fremmest, at de stjæler tid fra hinanden og aldrig rigtig udvikler sig, men også at serien går hen og bliver ufrivillig morsom til tider.

Den forkrampede karakterudvikling er dog ikke eksklusiv de komiske karakterer, men er et gennemgående træk. Alle karakterne lægger ud med at være stereotyper, hvilket i sig selv ikke er noget problem, men det bliver det, når de bliver låst fast i deres kasser og ikke flytter sig. En udvikling, der paradoksalt nok bliver forhindret af seriens forbindelse til Marvels filmunivers.

Et tvægget sværd
Forbindelsen til filmuniverset viser sig at være et tvægget sværd. Godt nok er det fedt, at man f.eks. kan gå ind og se Iron Man 3 (2013), hvor Iron Man kæmper mod supersoldater, og derefter i løbet af den samme uge, se agenterne fra Shield bekæmper de supersoldater. Det er også rigtig fedt at se Samuel L. Jackson i de to afsnit som han viser sig. Sådanne elementer gør, at universet følelse rigtigt forbundet.

Desværre betyder forbindelse til filmene også, at hele serien bliver forhindret i bevæge sig fremad ind til begivenhederne i Captain America: The Winter Soldier (2014) finder sted. Hvis du ikke har set filmen, vil jeg ikke afsløre noget, men efter filmen har haft premiere bliver serien markant mere spændende og nervepirrende. Det er et meget stort og positivt skifte fra den hidtidige meget lette stemning. Desværre for os alle, sker forandringen først efter 16 afsnit, og efterlader os med kun seks virkelig intensive afsnit. De sidste afsnit bliver heldigvis også progressivt mere og mere medrivende.

Agents of Shield er et interessant eksperiment og en sjov udvidelse af Marvels filmunivers. Der bliver begået en masse fodfejl i begyndelse af sæsonen, men serien bliver progressivt bedre i løbet af de sidste seks afsnit - og fortsætter faktisk også i løbet af 2. sæson. Heltene er ikke så overdådige og skurkene er ikke ligeså pompøse som i filmene, men søger man et Marvel-fix i månederne mellem filmene, kan første sæson af Agents of Shield helt klart anbefales.

Endnu mere udvidelse af Marvel universet
Hvis ens tørst for Marvel endnu ikke er stillet er der også en rimelig omfattende dokumentar om Marvel Studios begyndelse, succes og fremtidige planer. Er man interesseret i at vide mere om selve serien er der også kommentarspor på udvalgte afsnit, et kig bag kameraet og slette scener. Det hele bidrager med et par timers ekstra underholdning, der også er anbefalesværdige, hvis man vel at mærke allerede er interesseret i Marvel.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Disney

Titel: Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D Sæson 1
Original Titel: Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D season 1