Men's Room

15. juni 2012 af Jesper Poulsen

Men's Room billede

Mandschauvinister? So be it...

Men's Room er seneste skud på stammen blandt comedy-udgivelser, og den tager sit udgangspunkt i den gængse opfattelse som Thomas Hartmann og Torben Chris er blevet mødt med adskillige gange. De to er prototyperne på en rigtig mandschauvinist, siges det... Og hvad gør man hvis man bliver beskyldt for noget? Ja, man drager da fordel af situationen og kaster sig ud i sin nye titel. Så med anlagte overskæg indtager de to komikere Comedy Zoo med et sæt fuld af latterligheder der rammer det svage køn. Tø hø...

Da det er komplet umuligt at gengive jokes i skrevet form sort på hvidt, så må jeg nøjes med at viderebringe at selvom showet har kvinden og hendes tåbeligheder som centrum, så dukker der adskillige undertemaer op som bryllupper, peberkværne, intelligent sæd og et indblik i hvordan showet nok ville have taget form, hvis det var kvindelige stand-up'ere som havde banket et tilsvarende show af.

De tager på skift teten, mens makkeren får et lille hvil på scenens barstol. Og der er vitterligt forskel på med hvilken saft og kraft de får leveret. Naturligvis er det helt fint at de to satirikere er vidt forskellige og derfor spænder bredt for sit publikum, men jeg synes personligt at Torben Chris får startet showet skidt. Det lykkes ikke helt at få publikum med på legen, da hans performance er for overgearet og med små pausegrin fra ham selv, virker det usikkert og ustruktureret. Rutinerede Hartmann betræder lokalet efter små 6 minutter, og med hans coolness og skarpsindige observationer, får han sine jokes til at ramme plet. Og derfra går det så langt bedre, for Torben Chris får dermed et partner og modspiller som tilsyneladende får ham lidt op i omdrejninger.

Nu er det jo ikke specielt nyskabende at gå lige i flæsket på kvinder inden for denne branche. Jeg kan ikke komme på en komiker som ikke på et eller andet tidspunkt (og til stadighed) har haft dette som yndet emne. Ikke desto mindre, så får Men's Room alligevel en eller anden form for ekstra liv. Jeg byder ind på at det skyldes at de to komikere er på scenen samtidig, hvor de så kan komme med små kommentarer, stikpiller og overgange mellem deres respektive jokes – og det er altså ikke på forhånd aftalte dialoger. Så ægtheden er så afgjort til stede. Men når det er sagt, så er de på flere parametre også et umage par. Hartmann smider originalt materiale af sted i en lind strøm, mens Chris halter sporadisk efter i klichéfyldt farvand. Men fair nok at tage chancen med et anderledes koncept, men det er bare ikke altid at man vinder. Derfor kan man kort sagt sammenfatte Men's Room til en let spiselig omgang mandehørm, uden de store dikkedarer.

De to spasmagere er på scenen i to ombæringer, og du kan selv vælge om du vil se hele smøren i et hug, eller holde en lille pause mellem del 1 eller 2. Du kan også tilvælge kommentarspor til showet, eller gå ombord i den pæne stak ekstra materiale som dvd'en oser af.

Udgivelsen er venligst stillet til rådighed af:
Scanbox.

Titel: Men's Room