Mere vild med Mary

30. januar 2004 af Uffe Karlsson

Mere vild med Mary billede

Bobby og Peter Farrellys ‘Vild med Mary’ er en varm og lattervækkende komedie om den første kærlighed, venskab og bedrag.

Selvom den charmerende og uhøjtidelige kærlighedskomedie, ’Vild med Mary’, netop er kommet på gaden i en udvidet version, er grundtrækkene for så vidt helt og aldeles uændrede. Mary, i skikkelse af den bedårende Cameron Diaz, er stadigvæk den samme hjertelige, gavmilde og, til tider, måske også lidt smånaive skønhed, der i sin søgen efter sit livs eneste ene sætter griller i hovedet på den mandlige genpart.
Ben Stiller står, som en kejtet, gennemført usikker og for i øvrigt altid uheldig Ted Stroehmann, i spidsen for den lange række hormonelt plagede bejlere, der også tæller Matt Dillon som lurvet privatdetektiv og Chris Elliott som sexfikseret ekskæreste og udslæthærget kammerat. Men i sagens natur er det imidlertid primært Ted, vi følger. Han har nemlig været smask forelsket i Mary, siden han for 13 år siden på skammeligste vis destruerede en date med netop hende. Han fik genitalierne i klemme i lynlåsen, og af gode grunde fik han altså ikke åbenbaret sin kærlighed for hende ved den lejlighed.
Mary er i mellemtiden uddannet ortopæd kirurg og flyttet til solbeskinnede Miami, hvor hun bor side om side med den excentriske enke Magda (Lin Shaye) og hendes neurotiske hund Puffy. Dagene fyldes ud med golftræning og hendes mentalt handicappede bror, Warren (W Earl Brown). Og herfra går det ellers over stok og sten. Som i et infernalsk hundeslagsmål slås de mange bejlere, bogstaveligt talt, både med Puffy men også indbyrdes om at gøre bedst muligt indtryk på Mary og dermed blive hendes hjertenskære. I øvrigt kommenteres hele seancen fra sidelinien med musikalsk akkompagnement af Jonathan Richman, der tydeligvis har været til direkte inspiration for adskillige tv reklamer for de danske banker senere hen. Under alle omstændigheder er fundamentet til en velfortalt og særdeles underholdende komedie dermed lagt. I hvert fald et langt stykke af vejen.
’Vild med Mary’ er alle tiders kærlighedshistorie leveret med elegant og taktisk flair for de humoristiske finesser. Det bliver soleklart, da Ted får sin absolutte mandighed i klemme hos Marys forældre og ender med at blive eksponeret for det meste af bydelen. Og det fremstår akkurat lige så soleklart, da Pat Healy prøver at genoplive Magdas hund, Puffy, med alskens lettere uortodokse metoder. Den største råstyrke skal imidlertid findes hos filmens karakterer. De bærer hver i sær rundt på deres finurlige små skævheder og karikeres glimrende på en nærmest underspillet facon. Og så er det tilmed en udsøgt fornøjelse, at opleve Cameron Diaz og Ben Stiller inden filmindustrien og nykkerne for alvor fik gjort kål på de to. Selvironien stråler igennem det hvide lærred.
Når det så er sagt, kunne ’Vild med Mary’ med fordel være strammet lidt op i kanterne. To timer er lang tid for en genre film af denne kaliber. Men det er detaljer og rokker på ingen måde ved helhedsindtrykket af en film, der må siges at være en klassiker inden for sin genre.

Ekstramateriale: Som den elegante krølle på halen lander ekstramaterialet med et exceptionelt og helt enestående udbud af interviews, kommentarer, bag om kameraet optagelser, musikvideoer og meget, meget mere. Der er stof til adskillige kolde vinteraftener, når skuespillere og instruktører afslører deres inderste tanker omkring produktionen af ’Vild med Mary’. Det er ganske enkelt en helt sublim kollektion til topkarakter.

Disc 1:
Den originale biografversion
Den udvidede version