Mifune (Filmblad)

2. december 2003 af Per C. Halling

Mifune (Filmblad) billede

Vi har længe ventet håbet på, at der ville komme et dansk filmblad. Det er der nu, men kan det leve op til forventningerne ??? Svaret er Ja !

Som stor elsker af film har det i mange år undret mig, at på tros af at dansk film har succes både hjemme og i udlandet, og at folk går mere og mere i biografen på tros at udviklingen på DVD-markedet, at vi ikke har haft et filmblad, som ville tage kampen op mod de kulørte magasiner fra udlandet, som måned efter måned fylder kiosken, med mere eller mindre fokus på tidens idoler frem for egentlig filmjournalistik med gode baggrundsartikler og debat. Jeg blev derfor meget glad da jeg for nogen tid siden hørte, at der snart ville udkomme et dansk blad, der netop ville gøre dette. Bladet hedder Mifune og første nummer er netop kommet på gaden.

Jeg har hele dagen i dag siddet og nydt at læse i Mifune - Hvorfor så det ??? Jo, det første, der slår en når man står med det i hånden og bladre det igennem er, at der stort set ikke er nogen reklamer i bladet og de få der er, falder naturligt ind i bladets layout og opbygning, så de på ingen måde forstyrre din læsning, hvad enten det er nyheder, anmeldelser eller artiklerne du kaster dig over. Her er ingen irriterende parfume prøve, som stinker så meget at du må ligge bladet fra dig et par timer eller 6 siders reklame før du kan læse videre og du skal heller ikke hoppe rundt i bladet for at læse artiklen færdig. Nej - det er holdt i helt rolige farver og typografi/billeder, så alt indholdet virker lige højt prioriteret – Flot !

Indholdet er også godt. Artiklerne er gode og informative uden at blive tørre og kommer rundt i en masse forskellige genre og der bliver også plads til interviews og artikler om både folk bag og foran kameraet. Fælles for dem alle er, at man kan mærke at de er skrevet af skribenter, som virkelig brænder for film og det de har skrevet. Her er både kendte og ukendte skribenter og da det samtidigt ikke er skrevet i et svært akademisk sprog, er det med til at gøre at bladet nok skal få en bred vifte af læsere.

I første nummer kan du både læse om den danske garvede Jørgen Leth og unge måske kommende stjerne i dansk film Stephanie León, men også om Animation i ”Finding Nemo”/”Et Juleeventyr”, Afgansk Film og gamle stjerner som Chaplin og Max Brothers. Der er også gode artikler om Peter Jackson og Sean Penn, Vampyrfilmen ”Underworld” og meget mere, så man kommer virkelig vidt omkring i både tid, sted og personer.

Nogen vil måske mene, at der er for meget blandet stof i bladet, det kan godt være, men man skal jo også tænke på at der er 2 måneder imellem hvert nummer, så der er rigelig tid til at hakke det op i mindre bidder, så man kan læse enten om det som interesserer en eller hvad man har tid til. Man må huske på at, de skal jo også lige have fundet deres niche, så når vi har læst 3 – 4 udgaver, har de sikkert fundet deres endelige stil.

Til en pris af kun 40 kr. kan jeg derfor kun opfordre alle til at gå ud og prøve at købe et nummer af Mifune, for det er alle pengene værd, med mindre du kun er ude på at få en anmeldelse du kender indholdet af eller de seneste idolbilleder af Russell Crowe.

Titel: Mifune (Filmblad)
Original Titel: Mifune (Filmblad)
Premieredato: 27. november 2003