Million Dollar Arm

18. september 2014 af Sofie Svane

Million Dollar Arm billede

Feel good sportsdrama af den slags drømme er gjort af. Baseret på virkelige hændelser.

Jon Hamm, kendt som Don Draper fra tv-serien Mad Men (2007 - ), spiller i filmen sportsagenten JB Bernstein, der sammen med sin makker Aash (spillet af Aasif Mandvi) har startet sit eget bureau. JB er vant til det gode liv og stor succes, men kæmper nu for bureauets økonomiske overlevelse, imens sportsstjernerne, en efter en, smutter over til de større konkurrenter.

Ved en tilfældighed har JB fået øjnene op for at cricketspillere kan kaste, og da situationen er tæt på desperat, får han en vild idé: cricket er stort i Indien, og han rejser derfor til Indien for at starte reality showet "Million Dollar Arm". Håbet er at finde et talent, der kan trænes til at spille baseball i den amerikanske topliga.

Gennem showet finder han drengene Rinku (spillet af Suraj Sharma, kendt fra The Life of Pi, 2012) og Dinesh (spillet af Madhur Mittal, kendt fra Slumdog Millionaire, 2008), som han tager med tilbage til USA. Efter et mislykket hotelophold flytter drengene ind hos JB, hvis behagelige singletilværelse hurtigt bliver vendt op og ned.

Jon Hamm, der her har sin første ledende rolle i en større spillefilm, er velvalgt i rollen som JB. Med underspillet mimik og sikker fremtoning i skræddersyede jakkesæt, lykkes det ham at levere en overbevisende præstation som rig forretningsmand. Selvom rollen minder meget om Don Draper-rollen, fungerer det rigtig godt og det er karakteren JB, man ser. Også de to drenge gør det godt. De er suverænt castet, udveksler sigende blikke og fnis gennem det meste af filmen, og samspillet mellem dem, er en fornøjelse at se.

Filmen foregår skiftevis i USA og i Indien, og er fyldt med stemningsbilleder, der følges af indisk inspireret musik, komponeret af Oscarvindende A. R. Rahman, som også lavede musik til Slumdog Millionaire. Man fornemmer tydeligt det pulserende liv i Indien med køer, der går frit i gaderne, og biler, der dytter i et væk. Det er kulturforskelle og kontraster, der mødes, beskrevet gennem en dialog fuld af varm humor.

JB bliver ved sin ankomst til Indien mødt af den lokalt ansatte Vivek, der fortæller at ”alt er klart”. At ”alt er klart” vil dog sige at plakaterne og udstyret til showet, ikke helt er nået frem til kontoret. ”Men de er i landet” fortæller Vivek ufortrødent med et smil, og ser absolut ingen grund til bekymring. Hvilket står i skarp kontrast til JB, der er vant til at tingene er klar til tiden – amerikansk tid, vel at mærke.

Generelt er skuespillet rigtig godt og det er mere skuespillet end selve plottet, der gør filmen interessant. Karaktererne er troværdige og selvom historien er forudsigelig, gør det ikke noget. For det er en god historie, vi her får præsenteret, og man både griner, håber og hepper på karaktererne. Det er kort sagt en film, man får det godt af at se, og den får derfor en ekstra stjerne herfra.

Titel: Million Dollar Arm
Original Titel: Million Dollar Arm
Premieredato: 18. september 2014