MIN MORFARS MORDER er en dokumentarfilm om det politiske mord på redaktør Carl Henrik Clemmensen den 30 august 1943 under anden verdenskrig.
Mordet blev begået af 3 danske SS officerer, og i spidsen for dødspatruljen stod Søren Kam. Efter krigen flygtede han til Tyskland, hvor han blev tildelt tysk statsborgerskab.
Søren Kam er derfor aldrig blevet udleveret til Danmark, for at blive dømt for den forbrydelse han har begået for nu mere end 50 år siden.
Mordet har selvfølgelig taget en del på Søren Faulis familie. Især hans mor Mona Clemmensen, der kun var 13 år da hendes far blev skudt, har haft svært ved at kapere den frygtelige oplevelse. Hun har haft en del nedture og hendes nerver er blevet betydeligt svækket af oplevelsen.
I filmen beslutter Søren Fauli at opsøge Søren Kam, ikke for aggressivt at konfrontere eller dømme ham, men for at få Søren Kam til at erkende eksistensen f sit offers barnebarn.
Rejsen bliver lang og der er en del problemer der skal løses inden ham står ved hoveddøren til det hus hvor hans morfars morder bor.
MIN MORFARS MORDER skaber på ny debat omkring hvordan samfundet skal tackle det store antal krigsforbrydere, der stadig er på fri fod, og rejser spørgsmålet om hvorvidt bødler overhovedet er bødler, hvis de handlede i en større magts tjeneste.
Men det er også i høj grad en film om hvordan man skal forholde sig til tilgivelse og om at leve med en kæmpe sorg og om at blive konfronteret med sin værste fjende.
I filmen taler Søren Fauli med en række af de journalister, som har beskæftiget sig med sagen gennem årene. Men det er i høj grad samtalerne med hans mor Mona Clemmensen der bære filmen et langt stykke hen af vejen. Det er intenst, følelsesladet og medrivende på en måde som kun Søren Fauli kan præsentere det.
Søren Fauli blev optaget på den danske filmskoles instruktørlinje i 1985 og stod i årene efter bag en lang række TV serier, musikvideoer og novellefilm. I 1992 instruerede han novellefilmen DE SKRIGENDE HALSE, der måske er det tætteste Danmark kommer på en kultfilm. Efterfølgende lavede han de 3 personlige dokumentarfilm TVANGSRITUALER, SUPERMATERALISME og FORSMÅELSE.
I 2000 kom hans første spillefilm GREV AXEL, der af anmelderne blev mødt af ikke lige stor begejstring. Men som alligevel havde noget nyt at tilføje den danske film.
Endvidere har han lavet novellefilmene DEN STORE KUL-TUR og ANTENNEFORENINGEN. Det sidste stykke tid har han mest stået bag reklamer for KIMS, TUBORG, MAZDA, EKSTRA BLADET, THOMS CHOKOLADE og sidst men ikke mindst SONOFON, der også blev til en spillefilm i 2002 med den folkekære Polle fra Snave i POLLEFICTION.
Mikala Krogh der er medinstruktør på MIN MORFARS MORDER fik sin debut som instruktør i 1992 med dokumentarfilmen EPILOG, men slog stort igennem i 2001 med filmen OMVEJE TIL FRIHED om den 27 årige A’a’me Namethes liv efter 4 år i et Thailandsk fængsel.
Søren Fauli og Mikala Krogh startede med at optage filmen uden at søge økonomisk støtte. Det vigtigste for dem var at følge processen i Søren Faulis familie og så først derefter afgøre, om de syntes, der var materiale til en film. Men efter 50 timers optagelser og en skælsættende rejse til Tyskland var de ikke i tvivl om, at de havde en vigtig historie at fortælle.
MIN MORFARS MORDER er en meget personlig film, der fortæller en universel historie om det at tilgive et andet menneskes ugerninger.
Søren Fauli og Mikala Krogh formår at fortælle historien på en medrivende og spændende måde, så man som tilskuer ikke kan undgå at blive følelsesmæssigt berørt.
Specielt scenerne med Søren Faulis mor Mona er meget intense. Søren Faulis ønske om at hjælpe sin mor med at få løsnet op for de negative følelser hun har omkring hele sagen, er ikke helt nemt at føre ud i livet. For kan man overhovedet tilgive en så frygtelig ting, som det er at tage et andet menneskes liv. Et spørgsmål der ofte bliver stillet i filmen og som virkelig står sin prøve da Søren Kam og Søren Fauli står ansigt til ansigt i Syd Tyskland. En scene der helt sikkert vil sidde i undertegnede anmelder i lang tid.
Ind imellem de håndholdte kamera turer, formår Søren Fauli og Mikala Krogh at skabe stemningsmættede billeder ved hjælp af flotte billedemix og farvetoner. Alt sammen noget der er med til at sætte filmen sammen og som understøtter dens egentlige udgangspunkt om tilgivelse og erkendelse af denne.
MIN MORFARS MORDER er en fremragende dokumentarfilm, der kun kan anbefales på det kraftigste at opleve på biografens store lærred.