Min store græske tur (Blu ray)

16. februar 2010 af Kristian Jensen

Min store græske tur (Blu ray) billede

Tam pseudo-fortsættelse til den ellers så charmerende ”Mit store fede græske bryllup”…

Da jeg så ”Min store græske tur” sammen med min kæreste, der normalt godt kan lide en klassisk romantisk komedie, udbrød hun pludselig midt inde i filmen ”Den her film er jo åndssvag!” Jeg kan desværre kun give hende ret.”Min store græske tur” har egentlig ikke noget med den glimrende ”Mit store græske bryllup” fra 2002 at gøre. Godt nok har begge film Nia Vardalos i hovedrollen og de er begge produceret af Tom Hanks, men det er også de eneste ligheder mellem de to film, udover titlen selvfølgelig, der i bund og grund er et smart salgstrick, der skal lokke uopmærksomme kunder til at købe/leje filmen i den tro, at der hér er tale om en fortsættelse til bryllupsfilmen.

Nå men tilbage til ”Min store græske tur”. Georgia (Nia Vardalos) er egentlig udannet professor på et amerikansk universitet, men da jobbet gik i vasken og kæresten skred, drog hun til Grækenland for at arbejde som turistguide blandt de smukke og gamle ruiner. Men da Georgia ikke ligefrem er den fødte turistguide, bliver hun nedprioriteret af sin arbejdsgiver, der med fuldt overlæg giver den stakkels Georgia ansvaret for de allerværste turister. Problemerne hober sig op for Georgia, der samtidig også er på jagt efter den store kærlighed.

”Min store græske tur” kunne godt have været en sød lille romantisk komedie, der sagtens kunne nydes en søndag aften på sofaen sammen med kæresten. Men desværre er filmen propfyldt med tåbelige biroller, irriterende dialog og nogle af de værste klicheer jeg længe har set. Det virker som om manuskriptforfatter Mike Reiss har taget de værste stereotyper han kunne finde på, ganget dem med fem, og så baseret sin historie på disse. Filmen indeholder alt lige fra irriterende amerikanske turister til storsvindlende souvenirsælgere. Det hele er så dybt uoriginalt, at man fuldstændig mister lysten til at se filmen færdig.

Der er dog også enkelte lyspunkter i ”My life in ruins”. Nia Vardalos er supercharmerende, selvom hun stort set gentager rollen fra ”Mit store fede græske bryllup”, og veteranen Richard Dreyfuss formår at tilføje en lille smule dybde til sin karakter, Irv, på trods af det elendige manuskript.
Humoren er ind i mellem ganske velfungerende, og der er da også enkelte replikker, hvor det virkelig er svært ikke at trække på smilebåndet.

Desværre ændre det ikke på at ”Min store græske tur” er og bliver et tyndt opkog af en velkendt sødsuppe, tilsat en enorm mængde klicheer og ligegyldige stereotyper.

Du kan i øvrigt læse Jesper Poulsens DVD anmeldelse af ”Min store græske tur” ved at klikke HER.

Billede & Lyd
Tager man nutidens standarder inden for Blu Ray teknologien i betragtning, må jeg desværre sige at ”Min store græske tur” var en slem skuffelse. Billederne ligger langt fra den kvalitet man ellers forbinder med diverse Blu Ray udgivelser. Kontrasterne er mange steder udtværede, farverne er uklare og mange af scenerne er plaget af slem edge enhancement. Det er synd og skam, da filmen er ganske flot filmet med store og flotte totalbilleder af græske ruiner og lignende. Lyden er derimod helt i top, og fungerer helt uden problemer. Skal man ud og diske op med 250 kr. for en Blu Ray udgivelse, så burde man som et minimum kunne forvente en toptunet filmoplevelse rent teknisk. Desværre bekræfter denne udgave af ”Min store græske tur” at dette bestemt ikke altid er tilfældet.
2 on-z stjerner til billede og lyd.

Der er intet ekstramateriale til ”Min store græske tur”.

Filmen er venligst stillet til rådighed af:PAN Vision.