Miraklet Ved Skt. Anna

27. marts 2009 af Jesper Poulsen

Miraklet Ved Skt. Anna billede

Fundet af et religiøst artefakt fortæller historien om en gammel og glemt krigsforbrydelse...

Hvis du har sprogøre, så er Miraklet Ved Skt. Anna en klar hjemmebane for dig. Her kan du få afprøvet din kunnen ud i såvel engelsk, tysk og italiensk. Menuen står nemlig på 2. Verdenskrig-drama igen igen igen. Kan man snart blive ved med at spytte film ud omkring dette emne? Ja, tilsyneladende og denne gang er den legendariske Spike Lee som tilbyder dig et nyt sug fra hans joint. Jamen, Spike Lee og krigsfilm, det hænger da ikke sammen. Nej, det skulle man ikke tro, men svaret er nu alligevel ja, for den kække mester har fundet frem til en sælsom, men sand historie fra dengang, og som her udfoldes som stordrama efter alle kunstens regler og med en varighed på 2 ½ time.

Filmen starter med en lille introsekvens, hvor en sort postarbejder betjener en kunde, som vækker en del negative minder hos postarbejderen. Han trækker en pistol og skyder kunden uden varsel, og risikerer altså en hård straf for sin gerning som kan ende med alt fra 25 års fængsel til livstid. Det synes dog ikke at røre den sorte postarbejder, som synes at have fundet en form for ro efter sin forbrydelse. Efterforskningen starter naturligt ud med et forhør af postmedarbejderen, men han nægter at tale. Men det er tydeligt at der inde i hovedet på ham, rør sig en masse minder. En masse minder som siden kommer til udtryk som filmens grundsten som flashback. Fundet af et religiøst artefakt afslører nemlig en knap 40 år gammel krigsforbrydelse.

Miraklet Ved Skt. Anna er fortællingen om SS’ massakre ved Sant’Anna di Stazzema, hvor 560 civile italienere blev myrdet. Som det skildres i filmen, så var det en øverstbefalende tysk officer som ikke kunne stille sig til tåls med at indbyggerne i byen ikke vidste hvor oprørslederen, kendt som Den Store Sommerfugl” gemte sig. Og da ingen svarede på officerens befaling om at afsløre dennes gemmested, ja så udførte han en sand likvidering af samtlige indbyggere. Ja, lige med undtagelse af en… En lille italiensk dreng får hjælp til at flygte via en tysk soldat. Knægten, Angelo, gemmer sig i en gammel hytte, hvor han bestemt ikke er i sikkerhed. Tyskerne er lige i nærheden. Det er dog også en lille gruppe fra den afroamerikanske 92. Infanteri Division. Under kampene mod nazisterne, ender 4 soldater bag fjendens linjer. De 4 soldater redder Angelo, som dog har brug for medicin for at klare sin hårde medfart. De 4 sorte amerikanske soldater, indfinder sig i en lille by hvor de finder ly og midlertidig beskyttelse gennem de lokales hjælp. Efter noget tid møder de her ”Den Store Sommerfugl”, i området kaldet Peppi. Han leder oprørsstyrken mod tyskerne, men ikke alle i Peppis gruppe er lige loyale og på den baggrund indfinder der sig et stort slag i den lille bys snævre gader. Tyskerne kan komme ind, men ingen kan komme ud.

Spike Lee fortæller her en film om race- og klasseskel pakket ind i en autentisk sammenhæng om endnu et grufuldt kapitel i historierne fra den desværre så berømte krig. Resultatet er blevet en alternativ lille perle, som adskiller sig meget fra film i samme genre. Et specielt Lee-touch kan sagtens mærkes og filmen forsøger heller ikke at være mere krigsliderlig end nødvendigt for at fastholde sit publikum gennem den lange spilletid. Der skal være noget på spil, en form for indsats i Lees univers. Det kender vi fra tidligere hits som Mo’ Better Blues, Do The Right Thing, Malcolm X, Clockers og Inside Man. På rollelisten finder vi ikke lige det sædvanlige væld af stjerner. Dog kender du nok Derek Luke, hvis du har set film som den fantastiske Pieces Of April, Friday Night Lights og Lions For Lambs. I filmen her spiller Luke en af de 4 soldater som ender bag fjendens linjer. Oprørslederen Peppi spilles af Pierfrancesco Favino. Han medvirker også i Narnia: Prince Caspian, hvor han var general Glozelle og i filmen Nat På Museet leverede han rollen som Christopher Columbus. Du kan snart opleve ham i Engle og Dæmoner. Etablerede navne som John Turturro (Transformers, The Big Lebowski, Fear X), John Leguizamo (The Happening, Righteous Kill, Ice Age) og Kerry Washington (Lakeview Terrace, Last King Of Scotland, Ray, Fantastic Four) spiller alle lillebitte roller, hvilket er sundt nok. For at få hele møllen I sving, så virker det mere nærværende at vi ikke har en masse A-list skuespillere på banen, som vi så ville forbinde med andre sammenhænge. Her er vi vitterligt til stede i krigens rædsler, i de italienske skove, i fattige små landsbyer, ja det virker såmænd. Filmen er dog meget lang, og man kan sige at man måske dybest set godt kunne have barberet op til en god halv time væk, uden at det havde gjort noget. Men det forekommer vigtigt for Lee at få enhver lille detalje med. Du må love ikke at give op undervejs, for filmen har bedst af at blive set ud i et hug. Det med pauser undervejs, det går bare ikke…

Ja, her er tale om et ganske solidt alternativ til Saving Private Ryan og hvad de nu alle sammen hedder. Miraklet Ved Skt. Anna tåler en vurdering efter egne præmisser, og selvom der langtfra er tale om en pris-sluger, så er jeg meget tilfreds med hvad jeg har set.

Mis. Label.

Titel: Miraklet Ved Skt. Anna
Original Titel: Miracle At St. Anna