Misfits

4. marts 2016 af Henrik Andersen

Misfits billede

Den Danske instruktør Jannik Splidsboel har med Misfits lavet en spændende dokumentarfilm, der handler om en gruppe lesbiske, transseksuelle og bøsser der lever i den lille Amerikanske by Tulsa i Oklahoma. Tulsa ligger midt i det Amerikanske bibelbælte, og er ikke et nemt sted at vokse op, hvis man ikke følger guds regler og retningslinjer omkring det ”normale liv”. Stilfuld, varm og gribende historie, der virkelig fortjener at blive fortalt.

Tulsa ligger i Amerika i Oklahoma, og ligger samtidigt lige midt i Bibelbæltet, hvilket betyder at langt størstedelen af indbyggerne i Tulsa er kristne og meget troende, og en del ud i ekstremerne. Byen bugner af kirker og steder hvor guds ord er lov, og hvor det at falde udenfor, ofte er lig med at blive udstødt. Midt i byen ligger dog et lille ungdomscenter ved navn Open Arms. Stedet er tiltænkt som et fristed for unge imellem 13 og 19, der alle har valgt at springe ud som enten bøsser, lesbiske eller transseksuelle. Open Arms emmer af varme og åbenhed, og dette er noget de unge har brug for i deres ofte ret så forvirrende tilværelse, hvor ikke alle har andre steder at gå hen, med deres problemer end til Open Arms. Personalet står altid klar med åbne arme, og mange af stedets brugere betragter det som deres andet hjem. Man følger forskellige af de unge, og de centrale personer i Misfits er Benny, Larissa og D, der alle kæmper for at opnår selvværd i et kristent samfund, der ikke ser med blide øjne på homoseksualitet.

Jannik Splidsboel formår at lave en vedkommende film, der samtidig med at den er smukt filmet, men dragende billeder, også beskriver de unges tilværelse og selvværd på en ægte og uforfalsket facon. Miljøet er fint skildret, og man føler med filmens 3 hovedpersoner, og har ikke svært ved at sætte sig i deres sted, når man ser hvilke kræfter de er oppe imod. Dejligt er det så, når man ser at nogen af deres familier har accepteret dem, for de mennesker de er, og specielt rørende er en scene hvor en storebror til en af de medvirkende bøsser, fortæller hvordan han før tog afstand fra sin bror, men så pludselig indså, hvordan han i virkeligheden elsker ham, som han er. Virkelig en rørende scene, der kun er en af mange i denne lille dokumentar perle.

Det eneste minus er, at den kun vare 73 min. Er sikker på at den godt kunne have været 30 min længere, så man rigtigt kunne få lov til at bevæge sig ind i det miljø som Tulsa har. For selvom det på mange måder er foruroligende at se de mange fanatiske kristne i action, er det også vigtigt at skildre dette meget konservative miljø.

En kærligt skildret dokumentarfilm, der har noget vigtigt at byde på, og så er det samtidig en smuk og tryllebindende oplevelse, i forhold til billeder og musik.

Ekstramateriale.

Der er ikke meget ekstramateriale at finde på denne DVD udgivelse, men det er dog muligt at finde filmens trailer, Et kort slideshow med billeder fra filmen, og en bunke trailers fra andre udgivelser fra Another World Entertainment.

Billedt står flot og lyden kan høres i Engelsk Dolby Digital 2.0 og 5.1.

Der er muligt at se Misfits med Danske, Norske, Svenske og Finske undertekster.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.