Moderne Tider

20. maj 2004 af Jeppe Krogh

Moderne Tider billede

Denne lille perle skinner stadig flot. Den er sørgelig og tragisk til tider, men Charles Chaplins komiske og humoristiske touch fornægter sig ikke. Den er et positivt – og negativt bud på fremtiden.

Charlie Chaplin arbejder i en kæmpe fabrik ved samlebåndet, der kører umenneskeligt hurtigt. Bruger han blot ét sekund til at vifte en flue væk, er han bagefter og er ved at støde ind i de næste arbejdere ved båndet. I et forsøg på at forøge effektiviteten, skal Charles prøve en maskine, der fodrer arbejderne mens de pukler. Eksperimentet går galt og pludselig tror chefen, at Chaplin er blevet skør, så han bliver kørt på sindssygehospitalet. Da han kommer ud ender han i fængslet, da han bliver mistænkt for at være kommunist. Efter sit ophold i ’skyggen’ slår han pjalterne sammen med en forældreløs pige, som politiet er efter. Han kæmper forgæves for at holde på et job og hun prøver at finde et hjem til dem.

Moderne Tider er en af Chaplins store film. Han spiller som sædvanligt selv hovedrollen, han står selv for musikken og han har også produceret den. Han havde i det meste af sin karriere næsten totalt kunstnerisk kontrol over sine film og blev af den amerikanske regering mistænkt for at være kommunist. Det er måske det, der refereres til i Moderne Tider, da han bliver fængslet som kommunist, da han ved en fejl vifter med et rødt flag. Genudgivelsen af Moderne Tider er blot én af mange af Chaplins mesterværker, der får premiere igen i nye kopier af originalversionerne.

Charles Chaplins lille, sympatiske vagabond prøver at gøre det rigtige, det gør han altid, men omstændighederne og den moderne verden er ham imod. Vi kender efterhånden parolen med denne vagabond, men denne film er langt mere end bare tre-fire scener tillagt lidt fald-på-halen-komik. Der er masser af smuk symbolik i filmens totalbilleder af den lille vagabond i problemer. Omstændighedernes problemer sniger sig op på den stakkels Charlie med næsten Simpsonsk fart og styrke. Små ting gør alverden for Charlie! Budskabet er klart og simpelt: Der råbes vagt i gevær. Vi skal passe på at vi ikke ofrer den lille mand på bekostning af maskinerne i fremtiden. I vores forsøg på at opnå større effektivitet og fleksibilitet, og større produktivitet og afkast, skal vi huske at hjælpe alle – ikke bare os selv.

Flere at filmens totalbilleder er på smuk vis symboler på denne afmagt, denne magtesløshed, som er et resultat af maskinerne og det moderne samfund. I hans job som mekanikerassistent, ét af mange, kommer han uheldigvis til at sætte et hjul i gang og fange sin chef indeni maskinværket. Chefen prøver at orme sig ad flere af de små huller i værket, men de er alle for små og han sidder uhjælpeligt fast. I et andet job er han tjener. Her skal han forsøge at balancere et stort fad igennem et stort rum af dansende og ellevilde gæster. Hver gang han kommer tæt på bordet, som har bestilt maden, begynder musikken igen og de valsende gæster fanger ham igen i deres dans. På overfladen ligner det blot lidt fald-på-halen-komik, men det symboliserer den gennemgående idé i filmen.

Pigen i filmen er så sød og smuk, og Charlie drømmer om en fremtid for de to sammen i et idyllisk, lille hus. Alt hvad han ønsker, er, meget lig Edens Have, bær og frugter i haven, en ko til at give dem deres morgenmælk og et arbejde til at skabe deres fremtid. Moderne Tider er en flot, flot film, der har meget på hjerte – selv efter disse mange år. Billederne er smukke og velkomponerede, og skuespillerne gør det godt. Denne seer giver Moderne Tider 5 stjerner ud af 6.

Titel: Moderne Tider
Original Titel: Modern Times
Premieredato: 19. maj 2004